
4 Communicatie tips voor klantenbinding
Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 80% van het marketingbudget bij bedrijven wordt besteed aan het werven van nieuwe klanten. Uiteraard is werven van nieuwe klanten belangrijk, echter 20% van uw huidige klanten zorgt voor 80% van uw toekomstige omzet. Bij Team Loyalty geloven wij daarom oprecht dat u uw positie bij uw huidige klanten moet blijven verstevigen.
Helder en oprecht
Communiceren is hierbij een belangrijke sleutel. Het is belangrijk om die communicatie zo helder en oprecht mogelijk te laten verlopen. Om op die manier echte verbinding te maken en vanuit vertrouwen en verbinding loyaliteit te creëren. Hier volgen enkele interessante communicatietips:
1: Kies voor persoonlijke contactmomenten
Zorg voor persoonlijke interactie met iedere klant. Door met klanten in gesprek te gaan over niet alleen het product, maar ook door hen te laten zien dat u tijd en ruimte voor hen vrijmaakt, maakt u optimaal gebruik van de kracht van communicatie.
2: Toon oprechte interesse
Heeft u wel eens gehoord van de ‘Sociale beoordelingstheorie’? Deze theorie is vooral gebaseerd op de manier waarop een bepaalde boodschap wordt opgevat. Dit wordt dan gemeten op een beoordelingsschaal. Wanneer de uitgezonden boodschap overeenkomt met de houding van de ontvanger over dat onderwerp, dan wordt de boodschap geaccepteerd. Komt dit niet overeen met de uitgezonden boodschap, dan wordt deze verworpen. Wanneer iemand geen duidelijke mening heeft over een onderwerp dan wordt deze niet geaccepteerd of verworpen maar valt binnen het neutrale gebied. Het is dan ook van belang dat u uw relatie enigszins kent. En weet waar de voorkeuren en behoeften liggen van uw klant. Met behulp van dit inzicht kan zowel het product als de bijbehorende service worden gepersonaliseerd, en wordt dit ten volste door uw relatie ontvangen. Hierdoor vergroot u de kans op oprechte klantenbinding.
U kunt als bedrijf op veel manieren inspelen op de echte behoeftes vanuit de kant van de klant en niet alleen komen met een eenzijdig aanbod richting de klant. Zo kunt u met behulp van Team Loyalty uw relaties uitnodigen voor evenementen, op basis van voorkeuren en interesses. Op deze manier bent u er zeker van dat u uw klant iets meegeeft waar hij of zij veel emotionele waarde aan hecht.
3: Maak het scoren niet tot hoofddoel
Mensen haken relatief snel af wanneer zij het gevoel hebben dat iemand hen iets wil verkopen. Het is niet voor niets dat veel belangrijke ‘eindbeslissers’ bewust worden ‘afgeschermd’ door de mensen om hen heen. ‘Iedereen wil immers wat verkopen’ is een veelgehoord credo. Zorg er daarom voor dat u goed weet wat er speelt binnen de branche en waar de behoefte ligt van uw relatie. En check of deze ‘aanname’ klopt. Zo voelt de klant zich gezien en gehoord. Wat het meest effectief is, is het aanbieden van producten die aansluiten bij wat mensen willen ontvangen. Op deze manier vergroot u de emotionele betrokkenheid bij zowel het product als bij het bedrijf.
4: Reageer snel en accuraat
Late reacties, standaard reacties, onnodig vakjargon, passieve zinnen, spellingsfouten enzovoorts kunnen snel zorgen voor onnodige teleurstelling of irritatie. Iedere vorm van communicatie, vanuit uw bedrijf, moet foutloos, helder en het liefst prikkelend zijn. Elke rimpeling leidt af van de inhoud en bekrast het imago van uw organisatie of merk. Uit onderzoek blijkt dat wanneer u de vragen van klanten relatief snel en persoonlijk beantwoord worden zij 71% meer bereid zijn om het bedrijf in hun omgeving aan te bevelen.
Deze vier tips spelen een belangrijke rol (zo niet een sleutelrol) in het creëren, behouden en versterken van klantloyaliteit. Op deze manier haalt u meer uit uw relatiebudget en bouwt u, samen met uw klant, aan een langdurige relatie.
Wilt u meer weten hoe u uw relatie met uw klanten ten volste kunt benutten? Neem gerust contact op en laat u positief verassen over de mogelijkheden.
Recente reacties