
B2B klantenbinding in 2025
We leven in een tijd met veel keuzevrijheid. 20 varianten van pindakaas in het schap, honderden series on-demand en honderden vakantiebestemmingen. Het aanbod is groot, waardoor wij kunnen kiezen wat we willen. Deze ontwikkeling heeft niet alleen gevolgen voor de Business-to-Consumer markt, maar ook voor de Business-to-Business. Het is niet meer voldoende om een goed product te leveren tegenover een scherpe prijs. Klanten verwachten meer, weten meer en zijn daardoor kritischer. Dit maakt het voor de zakelijke markt niet gemakkelijk om een onderscheidend voordeel te leveren. Ook B2B’s dienen creatief te zijn als zij willen opvallen en hun klanten willen behouden.
De trend zet door
Bedrijven moeten het belang om zich te onderscheiden niet onderschatten. Over enkele jaren ligt de lat nog hoger, waardoor het voor B2B’s belangrijk wordt om opnieuw naar het prioriteitenlijstje te kijken. Op welke plaats staat de klant? En wat weten bedrijven van hun klanten? Om de komende jaren te overleven wordt het belangrijk om te weten wat er in het hoofd van iedere relatie omgaat. Bedrijven dienen zich bewust te zijn van de veranderende behoeften en interesses van hun klanten en hen een ervaring te geven die zij niet snel zullen vergeten. De bedrijven die het meest vooruit denken zullen overeind blijven.
‘Innovation needs to be part of your culture. Customers are transforming faster than we are, and if we don’t catch up, we’re in trouble.’
— Ian Schafer, Founder and CEO of Deep Focus en expert op het gebied van klantenbinding.—
De verwachtingen van de klant in het jaar 2025
De klant van 2025 zal zich meer bewust zijn van de ervaring die het bedrijf hem geeft. Daarnaast zal hij op de hoogte zijn over wat de concurrentie hem eventueel te bieden heeft. Om aan de verwachtingen van de klant te voldoen dient een bedrijf rekening te houden met…
…een persoonlijke service en extra aandacht.
De producten in de B2B markt zijn lastig te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het leveren van een printer of het leasen van een auto.
…de snelheid van de veranderingen in behoeften.
De klanten verwachten dat bedrijven op de hoogte zijn van hun behoeften, interesses en voorkeuren.
…de overload aan communicatie.
Klanten willen in gesprek wanneer zij daar tijd en ruimte voor hebben. Door de enorme hoeveelheid aan informatie en communicatie moet een bedrijf meer doen om de aandacht van de klant te trekken.
Bedrijven dienen zich aan te passen
Afwachten is geen optie. Ondanks dat het onzeker is wat de toekomst in petto heeft, dienen bedrijven voorzorgsmaatregelen te nemen. Om in 2025 succesvol te blijven, moet ieder bedrijf weten waar haar klanten behoeften aan hebben en geïnteresseerd in zijn. Alleen op deze manier vergroten zij de kans om hun klantenbestand effectief uit te breiden en huidige klanten te behouden. De bedrijven die al een mooie basis hebben gelegd, plukken daar inmiddels de vruchten van.
De experts krijgen het druk
Het leren kennen van relaties neemt veel tijd in beslag. Daarom besluit het merendeel om de planning en uitvoering van klantenbinding uit te besteden aan experts. Op deze manier krijgen klanten de aandacht die zij verdienen, zonder dat het ten koste gaat van de product- en dienstverlening van het bedrijf. De verwachtingen van de klant overtreffen moet een missie op zich worden en de uitvoering ervan moet excellent zijn.
‘Er zijn topklanten die je moet belonen, waardoor je laat zien dat er sprake is van een synergie. Vaste klanten geven iets aan jou en jij geeft hen iets terug. Deze dienstverlening staat los van het product dat geleverd wordt, waardoor er een persoonlijke relatie ontstaat die ervoor zorgt dat de continuïteit van je bedrijf meer gegarandeerd wordt.’, Ronald Zoet –Algemeen Directeur ATN Beveiliging.
Goede voorbereiding is het halve werk
Er kan veel gebeuren in de komende jaren. Daarom is het belangrijk dat B2B’s zich voorbereiden op de toekomst en de chaos voor zijn. De voorspellingen zijn dat het voor B2B’s steeds lastiger wordt om zich te onderscheiden van de concurrent. Het is daarom belangrijk om klanten te binden op basis van hun interesses, behoeftes en voorkeuren. Door hun bijvoorbeeld uit te nodigen voor een evenement waar zij geïnteresseerd in zijn, koppelen zij hun ervaring aan het bedrijf en de relatie.
Oftewel: Begeeft jouw bedrijf zich in de B2B markt? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Denk na over de impact van de keuzevrijheid op jouw klantrelaties en pas je aanpak daarop aan.

Pas de methode in onze whitepaper nu zelf toe:
Recente reacties