Als een paal boven water

Auteur: Astrid Beukenkamp – Sales & Consultancy –

Hoofddorp 16-03-21: Wij (Romy Wildeman, Tiffany Van Ommeren en ik) hebben de mooiste taak van het bedrijf. Als service center inventariseren we de interesses van de klanten van onze relaties. Aan de hand van de interesses doen wij een passend voorstel voor een leuk evenement. Na het evenement nemen we altijd contact op om de leuke verhalen te horen. Het resultaat is dat we voortdurend leuke gesprekken kunnen voeren met hele blije mensen!

Begin maart vorig jaar hadden we nog de heerlijke topper Ajax-AZ en twee dagen daarvoor de wedstrijd Ajax-Getafe waar veel relaties met plezier naar toe zijn gegaan. Sinds 16 maart vorig jaar werd het bij ons stil. Annuleringen stroomden binnen. Mensen waren angstig en kritisch en namen minder snel een spontaan uitje aan van hun leverancier. De stroom van positiviteit die we gewend waren, moest plaatsmaken voor een hele nieuwe realiteit. Voor ons kon 2021 niet snel genoeg beginnen!

Na een kwakkelend begin, zien we nu een duidelijke en stabiele stijging in het aantal gerealiseerde uitnodigingen. Mensen hebben er weer zin in! De verwachting is dan ook dat deze stijgende lijn doorzet de komende periode.

Een duidelijke indicatie van een langverwacht nieuw virus. Het evenementenvirus (afgekort ‘EV-21’) met een snel stijgend aantal besmettingen. Vanuit de frontlinie durven wij op dit moment de volgende bewering te doen: EV-21 is flink om zich heen aan het slaan met alle gevolgen van dien!

‘EV-21 is flink om zich heen aan het slaan met alle gevolgen van dien!’

Symptomen en ontwikkeling van het virus

Ondanks een gemotiveerd service center met een behoorlijk aantal telefoontjes op een dag en extra herinneringen per mail zien we in de eerste week van het nieuwe jaar nog weinig gerealiseerde uitnodigingen. Dit is voor een groot deel te wijten aan de onzekerheid met betrekking tot de ontwikkeling van het corona-virus. Dit merken wij ook aan de telefonische reacties bij de relaties. Een extra herinnering per e-mail in week 3 zorgt ervoor dat er ineens bijna 10 keer zoveel uitnodigingen worden gerealiseerd. Dat zijn positieve cijfers! We krijgen weer perspectief voor een volle evenementenagenda.

In februari zien we weer een flinke piek. Dit is natuurlijk een goed teken. Voor het ABN AMRO WTT tennistoernooi kwam februari nog te vroeg en ook de romantische Valentijnslunch op 14 februari bij restaurant New York Basement met livemuziek moest worden verplaatst. Deze is nu omgevormd tot pre summer lunch op 13 juni.

Preventie

Iedereen heeft weer zin in een evenement en met ons brede corona-proof aanbod zoals bijvoorbeeld een super spannende simulator race, een golfclinic bij The Dutch en een dagje Efteling met het gezin vanaf mei. Er is weer genoeg keuze. Want we nodigen relaties ook al uit voor de niet-corona-proof evenementen zoals bijvoorbeeld de Toppers in Concert in december en TINA-De Tina Turner Musical vanaf september.

Aan de telefoon merken we dat mensen weer zin hebben in een leuk uitje. Het valt mij op dat de ‘angst’ voor het bezoeken van een evenement met rasse schreden afneemt wat weer herleidbaar is naar het stijgende aantal gevaccineerde personen in Nederland. Natuurlijk is het nog steeds koffiedikkijken en zijn er respondenten die getemperde verwachtingen hebben over het vervolg van dit jaar. Bijvoorbeeld over de vraag of er ook later in het jaar wel concerten zullen plaatsvinden. Toch zien we dat EV-21 langzaam maar zeker de overhand begint te nemen.

Op naar de eindstreep

Wellicht hebben de test events van Fieldlab ook bijgedragen aan het aantal gerealiseerde uitnodigingen. Samen met een inmiddels zijn vruchten afwerpend vaccinatieprogramma en het naderende voorjaar ziet de wereld er in ieder geval een stuk rooskleuriger uit. Dit heeft voor ons op de kop af een jaar geduurd. Wij hebben het in ieder geval lekker druk en zijn blij dat we weer positieve geluiden mogen horen door de telefoon. Op naar de eindstreep!