Case study | We hopen je snel NIET te zien

op ons 150-jarig jubileum

Getekend, P.A. van Rooyen, tot uw dienst! Het is niet alledaags dat je een uitnodiging als deze in je mailbox ontvangt. Toch was dat wel het geval als je medewerker of vaste relatie was van P.A. van Rooyen. Het jaar 2023 stond in het teken van het 150-jarig jubileum. Het verhuisbedrijf uit Uithoorn (en logistiek bedrijf uit Mijdrecht) wilde dit graag vieren, maar dan anders dan anders.

Om iedereen echt een bijzondere ervaring te bieden, is besloten om juist niemand fysiek bij elkaar te brengen. Dit klinkt misschien ongewoon, maar deze keuze heeft geleid tot zeer positieve reacties. We gaan in gesprek met commercieel directeur Patrick van Rooyen en Operationeel Directeur Bram Plooij.

150 jaar INTO Business

‘Bram en ik zijn inmiddels de vierde generatie. Het bedrijf werd opgericht door de vader van onze opa’s. Hij begon met transport en verhuizingen over water met behulp van een dekschuit en een bakfiets.’ – Patrick van Rooyen

Zo begon het recent verschenen artikel in het zakelijke blad INTO business Amstelland & de Venen (lees het artikel hier). Patrick en Bram zijn letterlijk opgegroeid binnen P.A. van Rooyen, aangezien ze van kinds af aan al werkzaam zijn binnen het bedrijf. Dit maakt hen bij uitstek het juiste duo om de viering van het jubileum in goede banen te leiden. Want een 150-jarig jubileum is een mijlpaal wat maar weinig bedrijven ten deel valt.

Ook van het personeel heeft nagenoeg iedereen gebruik gemaakt van deze aanbieding. Vooral dat men zelf kon bepalen wat te doen, met wie, én op welk tijdstip, werd als zeer positief en bijzonder ervaren.

Een op maat gemaakt evenement: wel de essentie, niet de rompslomp

In samenwerking met ons hebben Patrick en Bram een unieke manier bedacht om 150 jaar P.A. van Rooyen te vieren. Een feest zonder dat er eindeloos gezocht wordt naar een geschikte locatie en datum, vergaderd wordt over een leuk programma en thema, nagebeld wordt of genodigden ook echt zullen komen, gepuzzeld wordt met tafelindelingen, gestreept wordt in de speech en gespeculeerd wordt over de vraag: ‘Heb ik diegene wel gesproken tijdens het feest?’

Dit is alleen mogelijk met een evenement op maat! Zowel de medewerkers als de vaste zakelijke relaties van P.A. van Rooyen werden daarom als deelnemer toegevoegd aan ons evenementenprogramma. Aan de hand van ons interesseonderzoek werd in kaart gebracht wat de diepere interesses en passies van elke deelnemer zijn.

Op basis van deze input krijgen zij tickets aangeboden voor een evenement uit ons programma, of het nu gaat om een voetbalwedstrijd, pretpark of concert. Het is volledig aan de deelnemer om te kiezen welk evenement ze willen bijwonen en met wie. Op deze manier beleeft iedereen een onvergetelijke tijd ter ere van het jubileum van P.A. van Rooyen.

‘Het organiseren van een groot feest is natuurlijk een klein beetje zelfpromotie voor een bedrijf. Juist het aspect van persoonlijke vrijheid en het waarborgen van quality time met het gezin sprak mij erg aan in de gekozen werkwijze’ – Bram Plooij

En dat niet zonder resultaat. Positieve reacties stroomden al snel binnen. Klanten vonden dit een zeer interessante manier om het jubileum te vieren. Een bijkomend voordeel was dat verkopers ook eens een andere vorm van contact met de klant konden hebben, aangezien klantcontact in de verhuisbranche voor een groot deel bestaat uit het oplossen van problemen.

‘We werken voornamelijk B2B en communiceren daarom veel met facilitair managers. Zij zijn onze “waterdragers” die we graag in het programma willen betrekken. In tegenstelling tot inkopers willen facilitair managers dat ons werk vlekkeloos verloopt tegen een redelijke prijs. De interessante gesprekken die voortvloeien uit het uitnodigingsproces hebben zeker ook een strategische component.’Patrick van Rooyen

‘De interessante gesprekken die voortvloeien uit het uitnodigingsproces hebben zeker ook een strategische component.’

‘De interessante gesprekken die voortvloeien uit het uitnodigings-proces hebben zeker ook een strategische component.’

Ook van het personeel heeft nagenoeg iedereen gebruik gemaakt van deze aanbieding. Vooral het feit dat men zelf kon bepalen wat te doen, met wie, en op welk tijdstip werd als zeer positief en bijzonder ervaren.

Loyaliteit als essentiële basis

Niet alleen de collegialiteit heeft een ontwikkeling doorgemaakt, maar ook op het gebied van loyaliteit is de verhuisbranche continu in beweging. Sterker nog, zonder dit element zal de branche in zijn huidige vorm niet eens blijven bestaan. Loyaliteit richting de klant heeft, zoals in meerdere branches het geval is, een positief effect op cross-selling

‘Het is zelfs essentieel omdat onze klanten ons nog steeds zien als alleen een verhuizer, terwijl dit slechts een klein onderdeel is van onze core-business. Dankzij een loyaliteitsprogramma komen we vaker over de vloer en krijgen we de kans om gesprekken te voeren over bijvoorbeeld opslag. Vaak hebben klanten geen idee van het feit dat het overgrote deel van onze werkzaamheden betrekking heeft op opslag.’ – Patrick van Rooyen

Wat de verhuisbranche echt onderscheidt van andere branches is de loyaliteit tussen concurrenten.

‘Er is tegenwoordig geen sprake meer van ECHTE concurrentie. Ja, in de huidige tijd concurreren we nog steeds met elkaar, maar hebben elkaar ook weer nodig om onze klanten toch te kunnen bedienen met de juiste medewerkers.
We gebruiken graag collega “erkende verhuizers” om het werk uit te kunnen voeren. Hier is wederzijds respect en vertrouwen voor nodig. Mede door de toenemende eisen vanuit de overheid op gebied van elektrisch vervoer en de huidige arbeidskrapte is de branche ‘intact houden’ cruciaal geworden.
– Bram Plooij

Dit heeft geleid tot situaties, geeft Bram aan, waarin collega bedrijven P.A. van Rooyen benaderde om hun klanten over te nemen toen zij het besluit namen om te stoppen. Het bewijs dat loyaliteit loont!

‘Mede door toenemende eisen (…) is de branche ‘intact houden’ cruciaal geworden’

Innovatie als laatste bouwsteen

Loyaliteit en innovatie zijn de twee elementen die P.A. van Rooyen toekomstbestendig maken, zodat ze misschien zelfs een tweehonderdjarig jubileum kunnen vieren. Er wordt volop geïnvesteerd in het uitbreiden van het elektrische wagenpark, een belangrijke investering voor gebruik in grote steden.

‘Hiermee kunnen we niet alleen onze klanten blijven bedienen, maar ook collega’s helpen die hun wagenpark nog niet hebben kunnen verduurzamen. Zo is de cirkel weer rond.’ – Patrick van Rooyen

Op deze manier probeert P.A. van Rooyen de toekomst te waarborgen, door samen met Team Loyalty het verleden te vieren en voorbereid te zijn op de toekomst.

Over Team Loyalty

Bij Team Loyalty bouwen we aan klantenbinding en halen we meer rendement uit relatiebudget. We passen onze methode ‘Event Matching’ toe om de sociaal-emotionele kant van relatiebeer te belichten. We doen allereerst kwalitatief onderzoek naar tevredenheid en loyaliteit. Vervolgens nemen wij relaties mee in ons programma voor een event op maat. Dit kan verschillen van sportwedstrijden, concerten, theater, wellness, restaurants en/of gezinsarrangementen. Dit met als doel om relaties te waarderen voor de samenwerking. Het gehele traject, van onderzoek tot nazorg, nemen we (waar nodig) volledig uit handen.

Team Loyalty Contact

PLAN EEN ONLINE DEMO MET ONS IN

Kom in contact met onze consultants en ontdek, via een online presentatie, de mogelijkheden voor uw organisatie