
Hoe maak je van een CRM een slimme marketingtool?
Uit recent onderzoek blijkt dat 80% van de bedrijven in hun CRM niet meer over hun klanten opslaan dan demografische gegevens en bestelgeschiedenis. Een gemiste kans. Als bedrijven hun CRM verrijken met klantdata die iets zegt over behoeftes, wensen en interesses kunnen marketeers het inzetten om te werken aan loyaliteit en tevredenheid.
- Segmenteer
Zoek uit wie van uw relaties ontevreden, tevreden of loyaal zijn. Bij Team Loyalty gebruiken we de Loyalty Scan om de mate van loyaliteit te bepalen. Deze scan maakt inzichtelijk welke klant welke aandacht nodig heeft. Los de problemen op die ontevreden relaties aandragen en versterk de relatie met uw tevreden en loyale klanten. Zij zijn diegenen die open staan voor een duurzame relatie. - Identificeer problemen en kansen
Koppel klanttevredenheidsonderzoek aan uw CRM. Op deze manier kunt u kansen en problemen in de primaire dienstverlening identificeren. Door omzetgegevens te koppelen aan het klanttevredenheidsonderzoek is het bovendien ook makkelijker prioriteiten stellen. - Verzamel meer dan alleen zakelijke informatie
De kans om een (duurzame) klantrelatie op te bouwen is groter als u weet wat er in het hoofd van de klant omgaat. Verzamel daarom meer dan alleen zakelijke informatie, vraag bijvoorbeeld ook naar zijn persoonlijke interesses. - Laat aan de klant zien dat u iets met de informatie doet
U heeft inzicht in de tevredenheid, interesses en behoeften van de klant. Het is tijd om met deze informatie aan de slag te gaan. Nodig een muziekliefhebber uit voor zijn favoriete artiest, geef extra kaarten weg voor een seminar die aansluit op zijn vakkennis of houd de relatie op de hoogte over de ontwikkelingen binnen uw bedrijf. Laat zien dat u het waardeert dat de relatie de moeite heeft genomen om iets over zichzelf en over uw bedrijf te vertellen. U bouwt op deze manier naast een zakelijke, ook een persoonlijke band op, dit verhoogt de betrokkenheid en het vertrouwen in uw bedrijf.
Meer dan alleen een digitale kaartenbak
Voor het inzetten van het CRM als marketingtool is specifieke data nodig. Data dat inzicht geeft in loyaliteit, tevredenheid, wensen en behoeftes. Laat vervolgens aan de klant zien dat u waarde hecht aan zijn informatie door er actief mee aan de slag te gaan.
Your customer doesn’t care how much you know until they know how much you care
– Damon Richards
Recente reacties