4 trends voor het verhogen van klantloyaliteit in 2018

Gelukkig zien wij dat meer en meer B2B bedrijven trends & ontwikkelingen meenemen in de manier waarop zij relaties aandacht geven. ‘ONVZ Zorgverzekeraar’ is bijvoorbeeld meer gaan investeren in het creëren van persoonlijke relaties en het leasebedrijf ‘Wagenplan’ onderscheidt zich doordat het een breed aanbod van evenementen aanbiedt, afgestemd op interesses van klanten. Eén ding is helder: zakelijke relaties op een persoonlijke manier aandacht geven, is de kans om klantloyaliteit te creëren, te versterken en te behouden.

Om de kans te vergroten dat je jouw concurrenten volgend jaar een stap voor bent, is het belangrijk dat je weet welke trends in 2018 de klantloyaliteit kunnen vergroten. Wij hebben er alvast vier voor je op een rij gezet.

Interssant? Zullen wij even bellen om verder te praten over Klantloyaliteit?

Trend 1: Het salesteam als middelpunt

Zorg voor persoonlijke interactie met iedere klant. Door met (potentiële) klanten in gesprek te gaan over het product, hen uit te leggen waarom het voor hen van belang is en in te gaan op de verwachte resultaten, maak je optimaal gebruik van de kracht van het salesteam. Er bestaat geen betere manier om een klant te overtuigen en de customer experience te verhogen.

Trend 2: Let’s get personal

Kom meer te weten over de voorkeuren en behoeften van zakelijke klanten. Met behulp van dit inzicht kan niet alleen het product worden gepersonaliseerd, maar ook de service. Bovendien geeft deze manier van klantenbinding inzicht in het verwachtingspatroon dat klanten hebben. Oftewel: let’s get personal. Ondanks dat we meer en meer waarde hechten aan anonimiteit verwachten klanten een persoonlijke customer experience. Gelukkig maar, want dit vergroot de kans op loyale relaties.

Je kunt als bedrijf op veel manieren de persoonlijke customer experience vorm geven. Onze oplossing daarvoor is het uitnodigen van loyale relaties voor evenementen, op basis van voorkeuren en interesses. Op deze manier ben je zeker van het feit dat je de klant iets meegeeft waar hij emotionele waarde aan hecht.

Benieuwd naar de verwachtingen van de klant in het jaar 2020? Je leest het in onze blog ‘B2B klantenbinding in 2020’.

Trend 3: Bedrijven willen aansluiten bij de behoeften van klanten in plaats van alleen verkopen

Mensen haken tegenwoordig relatief snel af wanneer zij het gevoel hebben dat iemand hen iets wil verkopen. Wat anno 2018 het meest effectief is, is het aanbieden van producten die aansluiten bij wat mensen willen ontvangen. Op deze manier vergroot je de emotionele betrokkenheid bij zowel het product als bij het bedrijf. We weten inmiddels: het creëren van emotionele binding heeft meer effect dan slechts transactionele binding. Neem bijvoorbeeld een bedrijf als Uber. Het levert niet alleen een product (transactioneel), maar het is ook in staat om een dienst te leveren waar en wanneer de klant dat wil (emotioneel). Niet voor niets staan bedrijven in de rij om in dit concept te investeren.

Trend 4: Het creëren van waardevolle connecties via social media

De kans is groot dat je als bedrijf gebruik maakt van social media en communicatieplatformen. Op deze manier kun je (potentiële) klanten op de hoogte houden over ontwikkelingen binnen jouw bedrijf en branche, hen informeren en tevreden houden. Je laat zien dat je klanten in de gelegenheid stelt om op een laagdrempelige manier informatie op te vragen en dat werkt. Uit onderzoek blijkt dat wanneer vragen van klanten relatief snel en persoonlijk beantwoord worden zij 71% meer bereid zijn om het bedrijf in hun omgeving aan te bevelen.

Houd je ogen open in 2018

Deze vier trends zullen in 2018 een belangrijke rol gaan spelen in het creëren, behouden en versterken van klantloyaliteit. Door hierop in te spelen bereid jij je als B2B bedrijf voor op de toekomst en vergroot je de kans dat klanten loyaal gedrag vertonen, voordat multinationals je voor zijn.

Vraag een persoonlijke demo aan >>

Vraag een persoonlijke demo aan >>

Vraag een persoonlijke demo aan >>

Wij bellen u op, waarna u online toegang tot onze desktop zal verkrijgen. De presentatie duurt ongeveer 15 minuten en is geheel vrijblijvend

Vraag een persoonlijke demo aan >>