Case Study | ATAG

Project Description

Hoe onderscheidt u zich in een ‘vechtmarkt’, waar het niet alleen maar draait om techniek en kwaliteit? Lees hier hoe ATAG duurzame relaties creëert binnen het dealernetwerk 

Case study | ATAG Verwarming

Team Loyalty gaat in gesprek met Jan Henk van der Wijk, Marketing en Communicatie Manager van ATAG Verwarming Nederland B.V.

Innovatie aan de basis

Al ruim 70 jaar worden in het Gelderse Lichtenvoorde prijswinnende verwarmingsproducten gemaakt. Gedegen vakmanschap en Achterhoekse nuchterheid staan hierbij centraal. “We zijn trots op onze collega’s. Collega’s met een grote passie voor comfort, warmtetechniek en duurzame producten”, aldus Jan Henk van der Wijk, Marketing en Communicatie Manager van ATAG Verwarming Nederland B.V. Zo vertelt hij dat het belangrijkste onderdeel van de CV ketel, de warmtewisselaar, in eigen beheer is ontwikkeld en wordt geproduceerd. “Dit, veelal handwerk, wordt uitgevoerd door goed opgeleide en vitale medewerkers.”  

Duurzame relaties

Atag Verwarming opereert zelfstandig en is een betrouwbare speler op de wereldwijde verwarmingsmarkt. “Met elkaar zorgen we ervoor dat –wereldwijd- ruim 500.000 huishoudens dagelijks genieten van hun comfort zone, waarbij het aan niets ontbreekt als het gaat om warmte. Dit doen we samen met ruim 600 geselecteerde ATAG Select Dealers.” Volgens Jan Henk zijn zij het verlengstuk van de organisatie. “Met hen werken we dagelijks samen. En voor hen is het belangrijk dat ze op ons kunnen bouwen. Zo hebben wij een intern reclamebureau om adequaat te kunnen reageren op bijvoorbeeld spontane acties van onze dealers. Maar we willen meer. We willen dat zij zich verbonden en gezien voelen. In een ‘vechtmarkt’ waar het al lang niet alleen maar om de techniek en kwaliteit draait moet je je weten te onderscheiden. En dat onderscheiden moet je dan vooral doen op een manier die bij je past. Onze dealers verdienen speciale aandacht. Net zoals zij dat aan de eindgebruikers geven, zorgen wij, door samen te werken met Team Loyalty, dat ook zij persoonlijke aandacht krijgen. De persoonlijke benadering van Team Loyalty sluit hier uitstekend bij aan.

´We omarmen onze relaties en hebben gemerkt dat wanneer je de juiste aandacht geeft, je er veel voor terugkrijgt´_aldus Jan Henk van der Wijk (Marketing en Communicatie Manager Bij ATAG Verwarming)

Contactmomenten

Ik vind het fijn werken, en goed bij ons passen, dat Team Loyalty ons daadwerkelijk op allerlei vlakken ontzorgt en tegelijkertijd veel mogelijkheden creëert om meer contactmomenten te hebben met onze relaties, de ATAG Select Dealers. Meer contactmomenten dan dat we anders zouden hebben. Alle kaarten worden persoonlijk door onze account managers overhandigd. En op alle vormen van communicatie komt uitsluitend de naam van ATAG Verwarming naam terug. Ook hebben wij er voor gekozen om met een foto van de accountmanager te werken wanneer een relatie een mail, via Team Loyalty maar uit naam van ons, ontvangt. We merken uit reacties dat de ATAG Select Dealer zich gezien en belangrijk voelt. Wat ook zo is. Wij kunnen letterlijk niet zonder onze relaties. En de reacties zijn zeer positief. De deelname is hoog en uit onderzoek blijkt dat de waardering hoog is. Uiteraard wordt dit allemaal uitstekend bijgehouden door Team Loyalty. Hierin worden we dus ook compleet ontzorgd, terwijl we wel betrokken en geïnformeerd blijven.

Onderscheidend vermogen

Zoals gezegd is het van belang dat je je weet te onderscheiden. We zijn de 4e speler in Nederland en willen doorgroeien. Daarnaast is het zo dat dealers in onze branche niet op dezelfde manier werken als bijvoorbeeld autodealers. Zij verbinden zich aan een merk. Dat is bij ons niet altijd het geval. Vandaar dat er veel aandacht gaat naar onze mogelijkheid om ons te onderscheiden. En dat moet dan wel op een manier die bij ons past. Als eerste gaan we natuurlijk voor kwaliteit. Maar je hebt op technisch gebied nog maar weinig elementen waarop je je kunt onderscheiden. Vandaar dat wij heel bewust hebben gekozen voor een nieuwe positionering. We willen ons graag onderscheiden op zowel technisch als menselijk vlak.  En daar sluit Team Loyalty goed bij aan. We leveren niet alleen verwarmingsproducten met hart voor de toekomst. We werken ook met hart voor de toekomst. Het menselijke aspect moet op meerdere vlakken zichtbaar en voelbaar zijn. Om zo een duurzame samenwerking te creëren. Zodoende kiezen wij ook met Team Loyalty voor een langdurige samenwerking. Ook deze samenwerking verdient het om bewust te kiezen voor een lange termijn. Het gaat ons niet om de harde resultaten, maar vooral om het opbouwen van duurzame relaties en producten. Daar zit ons bestaansrecht. En dat is waar wij voor staan. En zo blijven we goed in onze ‘comfort zone’; want daar voelen wij ons thuis.”

Herkent u uzelf in deze Case?

Wij gaan graag vrijblijvend in gesprek, over de mogelijkheden voor uw organisatie. U komt in contact met een onze specialisten via de online Demo 

U bent binnen een telefoongesprek van 15 minuten volledig op de hoogte!

Casio BeneluxHoe spreekt u succesvol de waardering uit richting uw klant, in een razendsnel veranderende markt? Casio Benelux, Watch Division benut de mogelijkheden optimaal .

Case study | Casio Benelux 

“Ik ben al meer dan de helft van mijn werkende leven verbonden aan het merk ‘Casio’, je kunt dus gerust zeggen dat dit horlogemerk een plek in mijn hart heeft. En in mijn huis uiteraard, want daar komt geen ander horlogemerk naar binnen, dat zul je begrijpen.”

Aan het woord is de heer Erik Velthoven, Senior Sales Manager van Casio Benelux, Watch division. We zijn met hem in gesprek over de keuze om samen te werken met Team Loyalty. Hierbij praten we over het ondernemerschap, over wat belangrijk is om overeind te blijven in de steeds veranderende (“en interessante”) markt en over zijn respect voor de diverse relaties van hun bedrijf; “Dan bedoel ik de juweliers die, net als veel retailers, vaak langdurig hard werken en van wie ook nog veel wordt gevraagd op het gebied van ondernemerschap en creativiteit.”

Draagvlak creëren

“Mario Janssen van Team Loyalty heeft ons al een aantal jaren geleden benaderd om te praten over de unieke werkwijze van Team Loyalty. Maar op dat moment vonden we nog niet voldoende draagvlak binnen onze organisatie”. Door snelle verandering in de horlogemarkt met verschuivingen van offline naar een omnichannel omgeving beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was. We wilden graag een manier vinden om onze relaties op een natuurlijke, intrinsieke manier aan ons te binden. Team Loyalty biedt daarin voldoende handvatten.

Door snelle verandering in de horlogemarkt (…) beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was_aldus Erik Velthoven

Onvergetelijk

Kijk, het is wel zo dat men over het algemeen enthousiast reageert,  wanneer we een relatie meenemen naar de formule 1, wat wijsponsoren. Zelfs de mensen die in eerste instantie niets hebben met racen reageren wel verheugd op een dag waarin ze volledig in de watten zijn gelegd. Maar dat gevoel ebt dan ook weer snel weg. Het raakt niets op gevoelsniveau. En juist dat menselijk aspect binnen deze manier van benaderen blijkt zo belangrijk en onderscheidend. Zo is het Team Loyalty bijvoorbeeld gelukt om voor een waardevolle relatie van ons kaartjes te bemachtigen voor André Rieu. Ze waren uitverkocht maar Mario kon ze wonderbaarlijk genoeg nog regelen. Voor deze relatie was dit letterlijk een droom die uitkwam. Hij heeft dit evenement met zijn vrouw bezocht. Zonder dat wij daar bij waren. En mede juist daardoor is dit niet alleen voor de relatie een onvergetelijke moment. We hebben zo veel enthousiasme en waardering gekregen dat dit, ook voor onze collega’s, positief doorwerkt.

Langdurige kwaliteit

Ook bij ons raakt dat de juiste snaar. Want persoonlijke aandacht met ruimte voor de mens is voor Casio heel belangrijk. Dat is iets waar wij in geloven. We ontwikkelen alles zelf en leveren daarmee langdurige kwaliteit. We zijn geen modemerk en niets aan ons is wat dat betreft vluchtig. En op die manier willen we dan ook staan voor onze relaties.

We kiezen heel bewust, vanuit zowel marketing als sales, op een aanpak gericht op de lange termijn. Zo zijn we gestart met een duidelijk beeld van hoe onze relaties zich aan ons verbinden. Dit gebeurt met behulp van o.a. de Net Promoter Score (NPS) uitgevoerd door Team Loyalty. Zo werd en blijft het voor ons inzichtelijk in welke relaties we stap voor stap willlen investeren.

Betrekkelijk klein klantenbestand

Casio heeft een selectief klantenbestand en dat blijkt juist interessant. Bij een compact klantenbestand is het goed mogelijk om meer informatie uit respondenten te krijgen met kwalitatief onderzoek. Hierbij ontstaat de kans om uitgebreid door te vragen en om de onderzoeksvraag verder uit te diepen.

Juiste relatie aan je weten te binden 

Door de snelle digitale ontwikkelingen merken we dat we ons niet hoeven te richten op een uitbreiding van ons klantenbestand. Het is veel interessanter om de juiste relaties aan je te binden en samen verder te bouwen. Om saamhorigheid te creëren en te doen wat bij ons past. Daar ligt onze toekomst. En dan komen er als vanzelf ook voor mij nog veel meer jaren bij waarin ik verbonden blijf met dit fantastische merk. Daar teken ik voor!”