Case Study | BONFIX

Project Description

BONFIX staat bekend als een innovatief bedrijf dat aandacht heeft voor kwaliteit. Dit gaat verder dan aandacht voor het product, omdat  duurzame relaties de sleutel zijn voor het succes. Lees hier de werkwijze en keuzes die zij hierin maken.

Case Study | BONFIX

BONFIX is een innovatief bedrijf dat aandacht heeft voor duurzame relaties. Het bedrijf richt zich sinds haar oprichting in 1994 op de installatiemarkt. En dankzij een voortvarende, originele en absoluut dynamische aanpak is het Zwolse bedrijf uitgegroeid tot een van de bekendste en belangrijkste spelers op de markt van knel-, press- en soldeerfittingen, kranen, koppelingen, slangen en aanverwante producten. Zij zijn specialist op dit gebied en staan bekend op een werkelijk uniek en zeer uitgebreid assortiment voor de keuken-,  tuin-, sanitaire en centrale verwarming branche.

Naast aandacht voor hun producten komt de klant van BONFIX altijd op de eerste plaats. Niet voor niets staat de quote “Opdat we nooit vergeten voor wie we werken” duidelijk zichtbaar op de site en in hun duurzame kantoorpand in Zwolle. Dagelijks wordt iedereen die bij BONFIX werkt of die BONFIX bezoekt aan deze quote herinnerd.

Wij gaan in gesprek met de man achter deze uitspraak, directeur en tevens oprichter van BONFIX, de heer Ing. M(arcel) R. van Buul


Op zoek naar kwaliteit en maatwerk

“Verkopen is één ding, maar om je klanten te behouden, ook voor lange termijn, is er zoveel meer belangrijk” . Het leveren van absolute topkwaliteit voor zeer concurrerende prijzen in combinatie met het nakomen van al onze afspraken staat aan de basis van ons succes. Onze speerpunten zijn dan ook: Klantvriendelijk & Snel! En ik vind het belangrijk en fijn om dit te monitoren en te controleren. Zo weet ik dat onze 24-uursleveringen een uitleveringsgraad van 99,8% hebben. Dit houdt mij en mijn team scherp. Want we gaan altijd voor het beste resultaat.

“Verkopen is één ding, maar om je klanten te behouden, ook voor lange termijn, is er zoveel meer belangrijk”

 We staan te allen tijde voor onze klanten klaar en spelen adequaat in op hun wensen. En dit zie ik ook terug in onze aanpak op het gebied van relatiebeheer. Door onze marketing te koppelen aan een samenwerking met Team Loyalty kunnen we ook hierin maatwerk blijven leveren. Zonder dat het ons, inhoudelijk en uitvoerend, te veel van onze kostbare tijd gaat kosten worden onze klanten individueel voorzien. Wij worden daarin volledig ontzorgt.

Tegelijkertijd krijg ik, door o.a. de onderzoeken, alle tools in handen om onze strategie goed te monitoren. Dat was voor de samenwerking met Team Loyalty wel anders. Het aanbod voor onze klanten was te eenzijdig. Zo hadden we wel een skybox bij Pec Zwolle, maar het was te vaak een hele klus om deze vol te krijgen. Team Loyalty kwam vervolgens met een oplossing om het relatieprogramma aan te passen aan de persoonlijke wensen van onze klanten. Zij stelde voor om na te gaan waar onze klanten geïnteresseerd in zijn, om vervolgens aan iedere klant een evenement te koppelen.

Mooi, uniek, efficiënt en nauwkeurig

Zoals gezegd heeft Team Loyalty voor ons een uitgebreid en persoonlijk onderzoek uitgevoerd naar de interesses van onze klanten. Hieruit blijkt o.a. dat veel van onze klanten  het fijn vinden om een evenement te bezoeken zonder dat daar direct een relatie of verkoper in zijn of haar nek staat te hijgen. Als ze uit zijn, zijn ze namelijk niet aan het werk. Dat hoeft ook niet. Juist door ze iets moois of unieks te laten beleven met mensen die voor hen belangrijk zijn, maak je de ervaring als vanzelf waardevol.

En dat heeft natuurlijk ook zijn weerslag op mijzelf. Op deze manier hoef ik niet zo nodig meer in het weekend of ’s avonds nog aan het werk door met relaties te gaan eten of een iets te bezoeken. En dat past goed bij mijn manier van werken; efficiënt en nauwkeurig. Want als ik er dan voor kies om iets te gaan doen samen met mijn relaties dan weet ik ook dat dit van beide kanten geen verplichting zal zijn.

Meten is weten

Om goed te kunnen sturen zijn inzichten in resultaat belangrijk. Het klanttevredenheidsonderzoek dat door Team Loyalty wordt uitgevoerd helpt mij om het effect op de loyaliteit te meten. Het is fijn dat wij deze resultaten op een eigen portal kunnen inzien en op tijd kunnen bijsturen, mocht dat nodig zijn. Zo kan ik altijd de reacties peilen en daarop sturen. En haal ik het optimale uit mijn budget. Veelal wordt er zeer positief gereageerd. En dat is wel zo prettig. Want ook hier geldt dat ik voor het hoogst haalbare ga. Eigenlijk precies zoals onze klanten gewend zijn: “Superieur in prijs en kwaliteit!” Deze voortvarende aanpak werpt zijn vruchten af en wij zullen de ingeslagen weg voortzetten. We zitten dus niet stil en komen continu met nieuwe producten in combinatie met originele en leuke acties. Dit alles versterkt onze positie richting onze klanten. Team Loyalty sluit hier uitstekend bij aan!”

 

Wilt u de resultaten uit deze case ook behalen?

Wij gaan graag vrijblijvend in gesprek, over de mogelijkheden voor uw organisatie. Plan eenvoudig een contactmoment in met een onze specialisten, via de online Demo 

U bent binnen een telefoongesprek van 15 minuten volledig op de hoogte!

Casio BeneluxHoe spreekt u succesvol de waardering uit richting uw klant, in een razendsnel veranderende markt? Casio Benelux, Watch Division benut de mogelijkheden optimaal .

Case study | Casio Benelux 

“Ik ben al meer dan de helft van mijn werkende leven verbonden aan het merk ‘Casio’, je kunt dus gerust zeggen dat dit horlogemerk een plek in mijn hart heeft. En in mijn huis uiteraard, want daar komt geen ander horlogemerk naar binnen, dat zul je begrijpen.”

Aan het woord is de heer Erik Velthoven, Senior Sales Manager van Casio Benelux, Watch division. We zijn met hem in gesprek over de keuze om samen te werken met Team Loyalty. Hierbij praten we over het ondernemerschap, over wat belangrijk is om overeind te blijven in de steeds veranderende (“en interessante”) markt en over zijn respect voor de diverse relaties van hun bedrijf; “Dan bedoel ik de juweliers die, net als veel retailers, vaak langdurig hard werken en van wie ook nog veel wordt gevraagd op het gebied van ondernemerschap en creativiteit.”

Draagvlak creëren

“Mario Janssen van Team Loyalty heeft ons al een aantal jaren geleden benaderd om te praten over de unieke werkwijze van Team Loyalty. Maar op dat moment vonden we nog niet voldoende draagvlak binnen onze organisatie”. Door snelle verandering in de horlogemarkt met verschuivingen van offline naar een omnichannel omgeving beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was. We wilden graag een manier vinden om onze relaties op een natuurlijke, intrinsieke manier aan ons te binden. Team Loyalty biedt daarin voldoende handvatten.

Door snelle verandering in de horlogemarkt (…) beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was_aldus Erik Velthoven

Onvergetelijk

Kijk, het is wel zo dat men over het algemeen enthousiast reageert,  wanneer we een relatie meenemen naar de formule 1, wat wijsponsoren. Zelfs de mensen die in eerste instantie niets hebben met racen reageren wel verheugd op een dag waarin ze volledig in de watten zijn gelegd. Maar dat gevoel ebt dan ook weer snel weg. Het raakt niets op gevoelsniveau. En juist dat menselijk aspect binnen deze manier van benaderen blijkt zo belangrijk en onderscheidend. Zo is het Team Loyalty bijvoorbeeld gelukt om voor een waardevolle relatie van ons kaartjes te bemachtigen voor André Rieu. Ze waren uitverkocht maar Mario kon ze wonderbaarlijk genoeg nog regelen. Voor deze relatie was dit letterlijk een droom die uitkwam. Hij heeft dit evenement met zijn vrouw bezocht. Zonder dat wij daar bij waren. En mede juist daardoor is dit niet alleen voor de relatie een onvergetelijke moment. We hebben zo veel enthousiasme en waardering gekregen dat dit, ook voor onze collega’s, positief doorwerkt.

Langdurige kwaliteit

Ook bij ons raakt dat de juiste snaar. Want persoonlijke aandacht met ruimte voor de mens is voor Casio heel belangrijk. Dat is iets waar wij in geloven. We ontwikkelen alles zelf en leveren daarmee langdurige kwaliteit. We zijn geen modemerk en niets aan ons is wat dat betreft vluchtig. En op die manier willen we dan ook staan voor onze relaties.

We kiezen heel bewust, vanuit zowel marketing als sales, op een aanpak gericht op de lange termijn. Zo zijn we gestart met een duidelijk beeld van hoe onze relaties zich aan ons verbinden. Dit gebeurt met behulp van o.a. de Net Promoter Score (NPS) uitgevoerd door Team Loyalty. Zo werd en blijft het voor ons inzichtelijk in welke relaties we stap voor stap willlen investeren.

Betrekkelijk klein klantenbestand

Casio heeft een selectief klantenbestand en dat blijkt juist interessant. Bij een compact klantenbestand is het goed mogelijk om meer informatie uit respondenten te krijgen met kwalitatief onderzoek. Hierbij ontstaat de kans om uitgebreid door te vragen en om de onderzoeksvraag verder uit te diepen.

Juiste relatie aan je weten te binden 

Door de snelle digitale ontwikkelingen merken we dat we ons niet hoeven te richten op een uitbreiding van ons klantenbestand. Het is veel interessanter om de juiste relaties aan je te binden en samen verder te bouwen. Om saamhorigheid te creëren en te doen wat bij ons past. Daar ligt onze toekomst. En dan komen er als vanzelf ook voor mij nog veel meer jaren bij waarin ik verbonden blijf met dit fantastische merk. Daar teken ik voor!”