Case Study | Chiquita

Project Description

Hoe blijft u in contact met uw relaties? Hoe bedankt u de klant voor de loyaliteit en welke tools kunnen hiervoor worden ingezet?  Lees alles over de ´fruitige´ samenwerking met Chiquita

Case study | Chiquita

Dagelijks smullen wij van de bananen en andere vruchten en fruitproducten van de internationale distributeur Chiquita. Chiquita levert kwaliteit, voert strikte selectiecriteria door en stelt hoge productienormen. Het vertrouwen dat zij hiermee uitstraalt, heeft gezorgd voor internationaal succes. Wij gaan in gesprek met Michelle den Boer, marketing manager in de BENELUX.


DE UITDAGING

Het bedanken voor Loyaliteit

Voordat wij met Team Loyalty gingen samenwerken, organiseerden wij de klantevenementen zelf. Na een aantal jaren van planning en organisatie zagen wij geen groei meer in het aantal participanten. Wij vinden het belangrijk om in contact te blijven met onze relaties en hen te bedanken voor hun loyaliteit. Vanuit deze motivatie zijn we gaan kijken naar een bedrijf die op maat gemaakte loyaliteitsprogramma’s aanbiedt. Een loyaliteitsprogramma waar de behoefte van de klant centraal staat. Het besluit om samen te werken met Team Loyalty was voor ons dan ook vrij snel gemaakt.

Onze klantevenementen hadden vooral een infotainment karakter. Aan de ene kant waren zij zakelijk informatief, maar ook vermakend. We stelden elk jaar een doel gericht op groei qua aantal deelnemers. Op een gegeven moment zagen we dat we onze top hadden bereikt, waardoor wij besloten het evenemententraject te vernieuwen. Het programma van Team Loyalty sluit perfect aan op onze doelstellingen en daarnaast spreken we met Team Loyalty een grotere doelgroep aan. In het begin gaven wij aandacht aan onze vaste grossiers en AGF speciaalzaken, maar dankzij Team Loyalty spreken wij al onze loyale partners aan. Van retailers in Nederland tot in België.

DE OPLOSSING

Relevante koppeling tussen relatie en evenement

Team Loyalty stemt het evenementenprogramma af op basis van de resultaten van het interesseonderzoek. Voor iedere relatie wordt een persoonlijk klantprofiel opgesteld. Inzicht is de manier om relevante koppelingen te maken tussen relatie en evenement. Tevens faciliteert Team Loyalty ons in planning en organisatie van het evenemententraject. Van het inkopen van tickets tot de beste plaatsen tijdens het evenement.

HET RESULTAAT

De klantrelatie versterkt

Dit jaar staat voor ons in het teken van het versterken van de klantrelatie. Wij hebben met Mario Janssen om de tafel gezeten en bepaald hoe wij dit doel kunnen bereiken. Wij hebben onder andere gesproken over de manier hoe wij onze klanten voor een evenement uitnodigen en wie er beslist met wie de relatie naar het evenement toe gaat. Gaat een vertegenwoordiger van Chiquita mee? Of mag de relatie zelf beslissen met wie hij gaat? Mario heeft ons overtuigd van de voordelen die zich voordoen als de genodigde zelf mag bepalen wie hij naar het evenement toeneemt. Wij merken ook dat deze manier van uitnodigen bij onze relaties in de smaak valt. Laatst hadden wij bijvoorbeeld een relatie uit België uitgenodigd voor het TT Circuit in Assen. Het was aan hem met wie hij naar het evenement toe ging. Een enorm enthousiasme en positieve feedback was het resultaat.

Op dit moment werken wij ruim een jaar samen. Team Loyalty ondersteunt ons vooral in organisatie van het evenement. Daarnaast regelen wij een aantal zaken zelf, zoals het uitnodigingstraject, de opvolging van de tickets en het verzenden van de tickets. Wat ik merk is dat Angelique en Nelleke, onze contactpersonen bij Team Loyalty, heel flexibel en bereikbaar zijn. De aanvulling van Team Loyalty sluit daardoor perfect aan op onze werkzaamheden. Afgelopen maand bijvoorbeeld was er een wijziging voor ‘De Toppers’. Ondanks dat deze wijziging zich in het weekend voordeed, hebben Angelique en Nelleke het voor ons opgelost. Een zeer professionele houding die het vertrouwen in Team Loyalty versterkt.

Wij geven het gehele relatiebeheer niet uit handen, maar we hebben ondersteuning aan de achterkant nodig. Het uitvoeren van het interesseonderzoek, regelen van tickets, organiseren van grotere klantenevenementen en hier de after sales aan verlenen, zijn daarbij key. We kijken uit naar een nog betere samenwerking in het komende jaar.

Wilt u de resultaten uit deze case ook behalen?

Wij gaan graag vrijblijvend in gesprek, over de mogelijkheden voor uw organisatie. Plan eenvoudig een contactmoment in met een onze specialisten, via de online Demo 

U bent binnen een telefoongesprek van 15 minuten volledig op de hoogte!

Casio BeneluxHoe spreekt u succesvol de waardering uit richting uw klant, in een razendsnel veranderende markt? Casio Benelux, Watch Division benut de mogelijkheden optimaal .

Case study | Casio Benelux 

“Ik ben al meer dan de helft van mijn werkende leven verbonden aan het merk ‘Casio’, je kunt dus gerust zeggen dat dit horlogemerk een plek in mijn hart heeft. En in mijn huis uiteraard, want daar komt geen ander horlogemerk naar binnen, dat zul je begrijpen.”

Aan het woord is de heer Erik Velthoven, Senior Sales Manager van Casio Benelux, Watch division. We zijn met hem in gesprek over de keuze om samen te werken met Team Loyalty. Hierbij praten we over het ondernemerschap, over wat belangrijk is om overeind te blijven in de steeds veranderende (“en interessante”) markt en over zijn respect voor de diverse relaties van hun bedrijf; “Dan bedoel ik de juweliers die, net als veel retailers, vaak langdurig hard werken en van wie ook nog veel wordt gevraagd op het gebied van ondernemerschap en creativiteit.”

Draagvlak creëren

“Mario Janssen van Team Loyalty heeft ons al een aantal jaren geleden benaderd om te praten over de unieke werkwijze van Team Loyalty. Maar op dat moment vonden we nog niet voldoende draagvlak binnen onze organisatie”. Door snelle verandering in de horlogemarkt met verschuivingen van offline naar een omnichannel omgeving beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was. We wilden graag een manier vinden om onze relaties op een natuurlijke, intrinsieke manier aan ons te binden. Team Loyalty biedt daarin voldoende handvatten.

Door snelle verandering in de horlogemarkt (…) beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was_aldus Erik Velthoven

Onvergetelijk

Kijk, het is wel zo dat men over het algemeen enthousiast reageert,  wanneer we een relatie meenemen naar de formule 1, wat wijsponsoren. Zelfs de mensen die in eerste instantie niets hebben met racen reageren wel verheugd op een dag waarin ze volledig in de watten zijn gelegd. Maar dat gevoel ebt dan ook weer snel weg. Het raakt niets op gevoelsniveau. En juist dat menselijk aspect binnen deze manier van benaderen blijkt zo belangrijk en onderscheidend. Zo is het Team Loyalty bijvoorbeeld gelukt om voor een waardevolle relatie van ons kaartjes te bemachtigen voor André Rieu. Ze waren uitverkocht maar Mario kon ze wonderbaarlijk genoeg nog regelen. Voor deze relatie was dit letterlijk een droom die uitkwam. Hij heeft dit evenement met zijn vrouw bezocht. Zonder dat wij daar bij waren. En mede juist daardoor is dit niet alleen voor de relatie een onvergetelijke moment. We hebben zo veel enthousiasme en waardering gekregen dat dit, ook voor onze collega’s, positief doorwerkt.

Langdurige kwaliteit

Ook bij ons raakt dat de juiste snaar. Want persoonlijke aandacht met ruimte voor de mens is voor Casio heel belangrijk. Dat is iets waar wij in geloven. We ontwikkelen alles zelf en leveren daarmee langdurige kwaliteit. We zijn geen modemerk en niets aan ons is wat dat betreft vluchtig. En op die manier willen we dan ook staan voor onze relaties.

We kiezen heel bewust, vanuit zowel marketing als sales, op een aanpak gericht op de lange termijn. Zo zijn we gestart met een duidelijk beeld van hoe onze relaties zich aan ons verbinden. Dit gebeurt met behulp van o.a. de Net Promoter Score (NPS) uitgevoerd door Team Loyalty. Zo werd en blijft het voor ons inzichtelijk in welke relaties we stap voor stap willlen investeren.

Betrekkelijk klein klantenbestand

Casio heeft een selectief klantenbestand en dat blijkt juist interessant. Bij een compact klantenbestand is het goed mogelijk om meer informatie uit respondenten te krijgen met kwalitatief onderzoek. Hierbij ontstaat de kans om uitgebreid door te vragen en om de onderzoeksvraag verder uit te diepen.

Juiste relatie aan je weten te binden 

Door de snelle digitale ontwikkelingen merken we dat we ons niet hoeven te richten op een uitbreiding van ons klantenbestand. Het is veel interessanter om de juiste relaties aan je te binden en samen verder te bouwen. Om saamhorigheid te creëren en te doen wat bij ons past. Daar ligt onze toekomst. En dan komen er als vanzelf ook voor mij nog veel meer jaren bij waarin ik verbonden blijf met dit fantastische merk. Daar teken ik voor!”