Case Study | ROI Groep

Project Description

Last van  een groeiend percentage no-show voor uw relatie-evenementen? Probeer de werkwijze van ROI groep en kom tot waardevolle inzichten voor uw bedrijf én uw relaties 

Case Study | ROI Groep

Vanaf 1994 helpt de ROI groep organisaties met hun wagenparkbeheer en/of facility management. Met heldere adviezen, succesvolle implementaties tot aan volledige uitbesteding. We gaan in gesprek met Jaap van Daalen, oprichter en directeur van ROI groep.


DE UITDAGING

Meer dan alleen voetbal

Voordat wij met Team Loyalty in zee gingen, organiseerden wij de relatie-evenementen zelf. Dit kostte veel tijd en daarnaast is het niet onze core business. Wij wilden graag structureel iets terug doen voor onze relaties, maar wisten niet precies in welke vorm. Team Loyalty kwam met een voorstel om klanten een evenementenprogramma aan te bieden, welke de relatie zou versterken. Wij zijn met dit voorstel akkoord gegaan en hebben gekozen voor het Ajax arrangement.

Echter, gingen weinig relaties op onze uitnodigingen in. Uit de verkregen feedback kwam naar voren dat de genodigden soms niet in voetbal waren geïnteresseerd en ook niet altijd Ajax als favoriete club aangaven. Naar aanleiding van dit gegeven zijn wij opnieuw met Team Loyalty in gesprek gegaan.

DE OPLOSSING

Opstellen klantprofielen

Het gehele uitnodigingstraject lieten we vanaf dat moment in handen van Team Loyalty. Na het uitvoeren van een uitgebreid interesseonderzoek heeft Team Loyalty voor iedere klant een profiel opgesteld. In elk klantprofiel stond weergegeven wie wel en wie niet uitgenodigd wilde worden voor een voetbalwedstrijd van Ajax. Vervolgens werden de juiste relaties benaderd, wat resulteerde in een uitstekende respons en feedback.

HET RESULTAAT

Goed bezocht, hoge waardering

“Team Loyalty heeft meer dan aan onze verwachtingen voldaan. Sinds wij het totale traject hebben uitbesteed, zien wij dat de evenementen goed bezocht en gewaardeerd worden. Wat wij komend jaar aan het pakket toevoegen, is dat wij de individuele voorkeur van onze klanten in kaart willen. Dit betekent dat wij niet alleen willen weten wie van onze relaties geïnteresseerd is in voetbal, maar ook in tennis, musicals, concerten etc.”

Team Loyalty heeft ons overtuigd met haar professionaliteit en de uitstraling naar klanten toe. De individuele en persoonlijke aanpak heeft bij ons het vertrouwen gewekt dat de relatie met iedere klant versterkt. Het hele traject rondom het uitnodigen van relaties en het verkrijgen van feedback neemt veel tijd in beslag. Tijd die wij graag willen besteden aan de uitvoering van onze primaire processen en het persoonlijke contact met onze klanten over onze dienstverlening.

Het belangrijkste voor ons is de waardering die klanten aan het evenement toekennen. Het evenemententraject is een kostbaar traject, dus het is belangrijk dat het een toegevoegde waarde heeft. De evenementen werden het afgelopen jaar beoordeeld met achten en negens, waar wij zeer tevreden over zijn.

Wat ik nog wil toevoegen is onze mening over de discussie of je een vertegenwoordiger van het bedrijf mee moet sturen naar het evenement. Wij hebben bewust gekozen om twee kaarten per relatie aan te bieden, zodat de relatie zelf kan bepalen met wie hij het evenement bezoekt. Volgens mij zit hier een deel van het succes verborgen. Op deze manier ziet de klant het evenement als een cadeau, wat de opkomst vergroot en zowel de zakelijke als persoonlijke band versterkt.

Wilt u de resultaten uit deze case ook behalen?

Wij gaan graag vrijblijvend in gesprek, over de mogelijkheden voor uw organisatie. Plan eenvoudig een contactmoment in met een onze specialisten, via de online Demo 

U bent binnen een telefoongesprek van 15 minuten volledig op de hoogte!

Casio BeneluxHoe spreekt u succesvol de waardering uit richting uw klant, in een razendsnel veranderende markt? Casio Benelux, Watch Division benut de mogelijkheden optimaal .

Case study | Casio Benelux 

“Ik ben al meer dan de helft van mijn werkende leven verbonden aan het merk ‘Casio’, je kunt dus gerust zeggen dat dit horlogemerk een plek in mijn hart heeft. En in mijn huis uiteraard, want daar komt geen ander horlogemerk naar binnen, dat zul je begrijpen.”

Aan het woord is de heer Erik Velthoven, Senior Sales Manager van Casio Benelux, Watch division. We zijn met hem in gesprek over de keuze om samen te werken met Team Loyalty. Hierbij praten we over het ondernemerschap, over wat belangrijk is om overeind te blijven in de steeds veranderende (“en interessante”) markt en over zijn respect voor de diverse relaties van hun bedrijf; “Dan bedoel ik de juweliers die, net als veel retailers, vaak langdurig hard werken en van wie ook nog veel wordt gevraagd op het gebied van ondernemerschap en creativiteit.”

Draagvlak creëren

“Mario Janssen van Team Loyalty heeft ons al een aantal jaren geleden benaderd om te praten over de unieke werkwijze van Team Loyalty. Maar op dat moment vonden we nog niet voldoende draagvlak binnen onze organisatie”. Door snelle verandering in de horlogemarkt met verschuivingen van offline naar een omnichannel omgeving beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was. We wilden graag een manier vinden om onze relaties op een natuurlijke, intrinsieke manier aan ons te binden. Team Loyalty biedt daarin voldoende handvatten.

Door snelle verandering in de horlogemarkt (…) beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was_aldus Erik Velthoven

Onvergetelijk

Kijk, het is wel zo dat men over het algemeen enthousiast reageert,  wanneer we een relatie meenemen naar de formule 1, wat wijsponsoren. Zelfs de mensen die in eerste instantie niets hebben met racen reageren wel verheugd op een dag waarin ze volledig in de watten zijn gelegd. Maar dat gevoel ebt dan ook weer snel weg. Het raakt niets op gevoelsniveau. En juist dat menselijk aspect binnen deze manier van benaderen blijkt zo belangrijk en onderscheidend. Zo is het Team Loyalty bijvoorbeeld gelukt om voor een waardevolle relatie van ons kaartjes te bemachtigen voor André Rieu. Ze waren uitverkocht maar Mario kon ze wonderbaarlijk genoeg nog regelen. Voor deze relatie was dit letterlijk een droom die uitkwam. Hij heeft dit evenement met zijn vrouw bezocht. Zonder dat wij daar bij waren. En mede juist daardoor is dit niet alleen voor de relatie een onvergetelijke moment. We hebben zo veel enthousiasme en waardering gekregen dat dit, ook voor onze collega’s, positief doorwerkt.

Langdurige kwaliteit

Ook bij ons raakt dat de juiste snaar. Want persoonlijke aandacht met ruimte voor de mens is voor Casio heel belangrijk. Dat is iets waar wij in geloven. We ontwikkelen alles zelf en leveren daarmee langdurige kwaliteit. We zijn geen modemerk en niets aan ons is wat dat betreft vluchtig. En op die manier willen we dan ook staan voor onze relaties.

We kiezen heel bewust, vanuit zowel marketing als sales, op een aanpak gericht op de lange termijn. Zo zijn we gestart met een duidelijk beeld van hoe onze relaties zich aan ons verbinden. Dit gebeurt met behulp van o.a. de Net Promoter Score (NPS) uitgevoerd door Team Loyalty. Zo werd en blijft het voor ons inzichtelijk in welke relaties we stap voor stap willlen investeren.

Betrekkelijk klein klantenbestand

Casio heeft een selectief klantenbestand en dat blijkt juist interessant. Bij een compact klantenbestand is het goed mogelijk om meer informatie uit respondenten te krijgen met kwalitatief onderzoek. Hierbij ontstaat de kans om uitgebreid door te vragen en om de onderzoeksvraag verder uit te diepen.

Juiste relatie aan je weten te binden 

Door de snelle digitale ontwikkelingen merken we dat we ons niet hoeven te richten op een uitbreiding van ons klantenbestand. Het is veel interessanter om de juiste relaties aan je te binden en samen verder te bouwen. Om saamhorigheid te creëren en te doen wat bij ons past. Daar ligt onze toekomst. En dan komen er als vanzelf ook voor mij nog veel meer jaren bij waarin ik verbonden blijf met dit fantastische merk. Daar teken ik voor!”