Wat kunnen B2B’s leren van de klantloyaliteit in de sportwereld?

De meeste sportliefhebbers staan voor de volle 100% achter een club of hebben een favoriete sporter. Er worden wedstrijden bezocht, tatoeages gezet en kleding gedragen die laat zien wie zij aanmoedigen. Het is een mooie vorm van loyaliteit die laat zien dat de betrokkenheid bij een sport enorm kan zijn. Ondanks dat er in de business-to-business steeds meer aandacht wordt besteed aan het bewaken van klantloyaliteit, kan menig B2B wat van de sportwereld leren. Wij zien namelijk dat het voor velen lastig blijft om zakelijke relaties voor een langere tijd aan zich te binden. Wat doet de sportwereld beter als het gaat om het versterken van de loyaliteit?

Het creëren van een beleving

De sportwereld is zich ervan bewust dat er meer nodig is om supporters te betrekken dan alleen het laten zien van een wedstrijd. Zij weten dat het niet vanzelfsprekend is dat bijvoorbeeld tennisfans elke wedstrijd hun favoriet komen aanmoedigen. Om de aandacht van fans vast te houden, wordt er een beleving gecreëerd. De kracht van de beleving zit hem in het aangaan van persoonlijke contactmomenten. Fanclubdagen, klantenkorting en online communicatie zijn daar enkele voorbeelden van. Daarbij komt het feit dat wanneer je achter een sportclub staat, je niet zomaar overstapt naar een andere club. Het gemak waarmee wedstrijden gevolgd kunnen worden (live, mobiel & tv), het gevoel ergens bij te willen horen en de bijkomende voordelen, zorgen ervoor dat veel sportclubs investeren in een langdurige relatie.

Net zoals in de sportwereld is het voor B2B’s dé manier om het contact met zakelijke relaties via een persoonlijke beleving te versterken. Het is daarbij van belang om de interactie met klanten te vergroten, zodat achterhaald kan worden waar klanten behoefte aan hebben.

Aandacht voor een maatschappelijk probleem

Het aan het licht brengen van een maatschappelijk probleem versterkt de beleving rondom een merk. In een rapport van PWC over ‘De kracht van voetbal’staat bijvoorbeeld beschreven dat veel voetbalorganisaties investeren in educatietrajecten waar ontwikkelingskansen voor kinderen centraal staan. “Playing for Success” is een dergelijk project, waar kinderen leren zelfvertrouwen te ontwikkelen, positiever te zijn en samen te werken. Professionele voetbalspelers proberen via hun voorbeeldfunctie kinderen te bereiken die anders lastiger te bereiken zijn. Door ook als B2B aandacht te geven aan een maatschappelijk vraagstuk investeer je in duurzame klantrelaties. Je bouwt aan een positief imago en spreekt een bredere doelgroep aan. Je trekt ook de aandacht van mensen die niet direct betrokken zijn bij de producten van jouw bedrijf. Het is een manier om sympathie voor je bedrijf te wekken en sociale betrokkenheid te vergroten.

De belangrijkste lessen op een rij:

  • Loyale relaties creëer je door meerwaarde aan je product(en) toe te voegen. Het inspelen op behoefte en interesse van de klant is hiervoor een effectieve manier. Door als B2B meer te bieden dan wat klanten vragen en verwachten, zullen zij zich sneller verbonden voelen met het bedrijf.
  • Het is belangrijk om regelmatig van je te laten horen, zowel online als offline. Het bedrijf DCM Nederland laat zien dat een combinatie daarin belangrijk is.“Het respons op onderzoek heeft dit jaar een nieuw randje gekregen en dat is een uitzonderlijke goede zet geweest. Vorig jaar hebben we het bij digitaal contact gehouden, maar dit jaar wilden wij eens kijken wat er gebeurt als je telefonisch contact met de klant opneemt. Deze aanpak heeft enorm goed uitgepakt. Uiteindelijk hebben er 171 van de 180 klanten gereageerd op het klanttevredenheidsonderzoek.” – Hans van Kampen, algemeen directeur DCM.

Sportwereld als voorbeeld

Gebruik de aanpak van sportorganisaties als inspiratie om de klantloyaliteit van zakelijke relaties te vergroten. Door het contact op persoonlijk vlak te versterken, je regelmatig als bedrijf te laten zien (door middel van meerdere contactmomenten) en een beleving rondom het merk te creëren, kun je als B2B de interactie met klanten naar een hoger niveau tillen. In de sportwereld kent men de behoeftes van hun doelgroep en voelt men veranderende behoeftes aan. Kijk naar de mogelijkheden om jouw klanten fan te maken van jouw merk door te luisteren en verwachtingen te overtreffen.

Vraag een persoonlijke demo aan >>

Vraag een persoonlijke demo aan >>

Vraag een persoonlijke demo aan >>

Wij bellen u op, waarna u online toegang tot onze desktop zal verkrijgen. De presentatie duurt ongeveer 15 minuten en is geheel vrijblijvend

Vraag een persoonlijke demo aan >>