Klantenbinding

Klantenbinding als onderdeel van uw (duurzaam) beleid?

Zorgt u goed voor uw klant? Voelt uw klant zich gezien? Gehoord? Verbonden? Dit lijkt wellicht wat ‘zweverig’ en slechts gebaseerd op een gevoel, maar het is wel degelijk een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering wanneer u op zoekt bent naar de loyale klant; ‘de duurzame klant’.

Ooit was het werven van klanten een fluitje van een cent. Een betrouwbaar product, een scherpe aanbieding (net iets scherper dan de concurrent), een gelikte marketing-campagne gericht op de behoefte van de klant, een goed opgeleid verkoopteam en uw klant was binnen. Althans voor de korte termijn. Die tijden zijn voorbij. Er is zoveel keuze. Zoveel beschikbaar. Altijd en overal. Dat maakt de klant van nu mondig en geïnformeerd.

En dus is het, naast het bereiken van de klant, steeds belangrijker geworden ervoor te zorgen dat de klant trouw blijft op de lange termijn. Uiteindelijk zijn de loyale klanten het meest winstgevend en leveren zij de belangrijkste bijdrage aan de continuïteit van uw bedrijf.

Klantenbinding als duurzaam beleid

Juist in ‘deze tijd van overvloed’ kunt u en uw bedrijf het verschil maken. Want wat uit veel onderzoek blijkt is dat de klant van nu behoefte heeft aan persoonlijk contact. En zelfs een weerstand of ergernis heeft tegen het onpersoonlijke! Ondanks het vinden van de scherpste prijs. Ondanks verzekerd zijn van kwaliteit. Ondanks het aanbod en ondanks de service. Juist het echte contact. Juist het gevoel gewaardeerd (lees; gezien en gehoord) te worden maakt uw klant loyaal.

Het is van belang te beseffen dat juist nu er zoveel keuze is tussen producten die veel op elkaar lijken, subtiele verschillen doorslaggevend zijn. Sympathie en gevoel voor waardering spelen daarbij een bepalende rol. Deze rol wordt mede bepaald door een gevoel.

Van tevreden klant naar loyale klant

Uw bedrijf heeft vast al tevreden klanten. De vraag dringt zich nu op: hoe zorgt u ervoor dat uw tevreden klant groeit naar een loyale klant? De relationele aspecten zijn doorslaggevend. Zoals hierboven wordt aangegeven; het ‘gezien’ en ‘gehoord’ worden. Het gevoel van waardering zonder dat de klant het idee heeft dat er ‘weer wat verdiend moet worden aan het contactmoment’.

‘Ook als mens tel ik mee’

Dus niet de contactmomenten creëren die bij iedere klant inmiddels wel bekend zijn. Maar juist de momenten wanneer het echt mag gaan over de persoonlijke wensen en behoeften van de mens achter de klant. Bij Team Loyalty geloven we in de kracht van verbinding. Door middel van persoonlijk contact, onderzoek op maat en het aangaan van echte connectie halen wij alles uit uw relatie en bouwen wij (gezamenlijk) aan een duurzame klantenbinding met uw tevreden klant.

Een loyale klant zorgt voor rendement en stabiliteit voor de lange termijn.

Loyale klanten kiezen -altijd- bewust voor uw product. Voor uw bedrijf. Ongeacht wat dan ook. Het vertrouwen wint. En zeg eerlijk, is dat niet een goed gevoel? En tevens uw doelstelling op lange termijn?

Meer info: https://teamloyalty.nl

Casio BeneluxHoe spreekt u succesvol de waardering uit richting uw klant, in een razendsnel veranderende markt? Casio Benelux, Watch Division benut de mogelijkheden optimaal .

Case study | Casio Benelux 

“Ik ben al meer dan de helft van mijn werkende leven verbonden aan het merk ‘Casio’, je kunt dus gerust zeggen dat dit horlogemerk een plek in mijn hart heeft. En in mijn huis uiteraard, want daar komt geen ander horlogemerk naar binnen, dat zul je begrijpen.”

Aan het woord is de heer Erik Velthoven, Senior Sales Manager van Casio Benelux, Watch division. We zijn met hem in gesprek over de keuze om samen te werken met Team Loyalty. Hierbij praten we over het ondernemerschap, over wat belangrijk is om overeind te blijven in de steeds veranderende (“en interessante”) markt en over zijn respect voor de diverse relaties van hun bedrijf; “Dan bedoel ik de juweliers die, net als veel retailers, vaak langdurig hard werken en van wie ook nog veel wordt gevraagd op het gebied van ondernemerschap en creativiteit.”

Draagvlak creëren

“Mario Janssen van Team Loyalty heeft ons al een aantal jaren geleden benaderd om te praten over de unieke werkwijze van Team Loyalty. Maar op dat moment vonden we nog niet voldoende draagvlak binnen onze organisatie”. Door snelle verandering in de horlogemarkt met verschuivingen van offline naar een omnichannel omgeving beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was. We wilden graag een manier vinden om onze relaties op een natuurlijke, intrinsieke manier aan ons te binden. Team Loyalty biedt daarin voldoende handvatten.

Door snelle verandering in de horlogemarkt (…) beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was_aldus Erik Velthoven

Onvergetelijk

Kijk, het is wel zo dat men over het algemeen enthousiast reageert,  wanneer we een relatie meenemen naar de formule 1, wat wijsponsoren. Zelfs de mensen die in eerste instantie niets hebben met racen reageren wel verheugd op een dag waarin ze volledig in de watten zijn gelegd. Maar dat gevoel ebt dan ook weer snel weg. Het raakt niets op gevoelsniveau. En juist dat menselijk aspect binnen deze manier van benaderen blijkt zo belangrijk en onderscheidend. Zo is het Team Loyalty bijvoorbeeld gelukt om voor een waardevolle relatie van ons kaartjes te bemachtigen voor André Rieu. Ze waren uitverkocht maar Mario kon ze wonderbaarlijk genoeg nog regelen. Voor deze relatie was dit letterlijk een droom die uitkwam. Hij heeft dit evenement met zijn vrouw bezocht. Zonder dat wij daar bij waren. En mede juist daardoor is dit niet alleen voor de relatie een onvergetelijke moment. We hebben zo veel enthousiasme en waardering gekregen dat dit, ook voor onze collega’s, positief doorwerkt.

Langdurige kwaliteit

Ook bij ons raakt dat de juiste snaar. Want persoonlijke aandacht met ruimte voor de mens is voor Casio heel belangrijk. Dat is iets waar wij in geloven. We ontwikkelen alles zelf en leveren daarmee langdurige kwaliteit. We zijn geen modemerk en niets aan ons is wat dat betreft vluchtig. En op die manier willen we dan ook staan voor onze relaties.

We kiezen heel bewust, vanuit zowel marketing als sales, op een aanpak gericht op de lange termijn. Zo zijn we gestart met een duidelijk beeld van hoe onze relaties zich aan ons verbinden. Dit gebeurt met behulp van o.a. de Net Promoter Score (NPS) uitgevoerd door Team Loyalty. Zo werd en blijft het voor ons inzichtelijk in welke relaties we stap voor stap willlen investeren.

Betrekkelijk klein klantenbestand

Casio heeft een selectief klantenbestand en dat blijkt juist interessant. Bij een compact klantenbestand is het goed mogelijk om meer informatie uit respondenten te krijgen met kwalitatief onderzoek. Hierbij ontstaat de kans om uitgebreid door te vragen en om de onderzoeksvraag verder uit te diepen.

Juiste relatie aan je weten te binden 

Door de snelle digitale ontwikkelingen merken we dat we ons niet hoeven te richten op een uitbreiding van ons klantenbestand. Het is veel interessanter om de juiste relaties aan je te binden en samen verder te bouwen. Om saamhorigheid te creëren en te doen wat bij ons past. Daar ligt onze toekomst. En dan komen er als vanzelf ook voor mij nog veel meer jaren bij waarin ik verbonden blijf met dit fantastische merk. Daar teken ik voor!”