Loyalty Programma: Klantenbinding is meer dan dat!

loyalty programma: Waarom heeft het ene bedrijf hier meer succes mee dan het andere? Optimale klantrelaties maken het verschil! Dit bereikt u door ambassadeurs te creëren. Een optimale relatie zorgt er voor dat klanten meer producten afnemen, minder snel overstappen naar de concurrent en positief over de samenwerking praten. Het inzetten van een loyalty programma is dan ook een veelgebruikte manier om deze optimale klantrelatie te bewerkstelligen. Gelukkig groeit aantal bedrijven die de meerwaarde van een loyalty programma inziet met de dag! Echter slaan velen alsnog de plank mis, omdat zij ervan uitgaan dat het loyalty programma op zich de klantrelatie versterkt. Wij hebben 3 redenen opgeschreven waarom klantenbinding een stap verder gaat dan alleen het loyalty programma. 

1. Een loyalty programma is goed voor klanten die (al) loyaal zijn.

Bedrijven zijn gek op loyaltyprogramma’s en geef ze eens ongelijk. Een goede aanpak verhoogt de betrokkenheid en potentiële omzet bij een belangrijke groep relaties: loyale klanten. Het komt voor ons dan ook niet als een verrassing dat diverse onderzoeken van de Harvard Business Review laten zien dat het verhogen van de klantloyaliteit kan zorgen voor een financiële groei van minstens 25%.

Kijk bijvoorbeeld naar het succes van het loyalty programma van Amazon: Amazon Prime. De internationale online retailer heeft een grote groep loyale klanten, waardoor zij het aantal bestellingen dankzij haar loyalty programma meer dan heeft weten te verdubbelen. Hierdoor behoudt Amazon haar loyale klanten, maar om te spreken van klantenbinding is meer nodig! Als men praat over klantenbinding dienen ook de (nog) niet loyale klanten aandacht te krijgen.

2. Een loyalty programma ontstaat vanuit de gedachte van het bedrijf – maar waar heeft de klant behoefte aan?

Kortingen op producten en standaard relatiegeschenken zijn populaire vormen van loyalty programma’s. Maar laten we eerlijk zijn, deze aanpak heeft maar één doel: op korte termijn de verkoop van producten verhogen. Deze invulling van een loyalty programma werkt wanneer klanten de producten dagelijks gebruiken, maar niet als je in de lease-, energie- of autobranche werkt. Zij verkopen producten met een lange doorlooptijd, wat betekent dat je het product om het x aantal jaar moet vervangen. Vaak worden de afspraken hierover vastgelegd in een contract. Bij elke verlenging van het contract moet de klant overtuigd zijn dat jouw bedrijf (nog steeds) een betere keuze is dan de concurrent. Het is daarom belangrijk om te weten hoe je de relatie met de klant kunt onderhouden en versterken. Wat zijn de interesses en voorkeuren van de klant? Waarmee kun jij de verwachtingen van de klant overtreffen? Oftewel: wat wilt de klant?

Wist jij dat ruim 60% van de klanten die onderdeel zijn van een loyalty programma, niet het gevoel heeft dat het bedrijf de klantrelatie belangrijk vindt?

3. Een loyalty programma is gericht op de massa – de individuele interesse blijft buiten beeld.

Iedere (loyale) klant hetzelfde relatiegeschenk geven, heeft niet meer het gewenste effect. Als je de klantrelatie op een effectieve manier wilt versterken, dien je de juiste persoon op het juiste moment te bereiken. Deze aanpak vergroot de kans dat de juiste boodschap overkomt. Het loyalty programma dient dan ook niet gericht te zijn op een groep, maar op het individu. Weet waar iedere klant geïnteresseerd in is, gebruik deze kennis voor persoonlijke relatiegeschenken en versterk het persoonlijke contact. Als een bedrijf deze kennis gebruikt voor het loyalty programma, dan is de kans groter dat zij haar klanten aan zich bindt.

Kortom: als je de manier hebt gevonden om klanten aan jouw bedrijf te binden, zal je zien dat een loyalty programma slechts een onderdeel is van het grote geheel. Er is meer nodig om de klantrelatie te versterken en zeker te zijn van (financieel) succes.

Is de manier waarop jij jouw klanten aandacht geeft minder effectief dan je dacht? Wees gerust, je bent niet de enige. In onze whitepaper genaamd ‘Relatiebeheer als Groeistrategie’, beschrijven wij de essentie van persoonlijk contact binnen relatiebeheer. Verder leggen wij (Team Loyalty) uit hoe ons loyaliteitstraject in zijn werk gaat en hoe jij dit zelf kan oppakken. Profiteer van ruim dertig jaar ervaring en start zelf met het bouwen aan klantenbinding, middels een loyalty programma op maat! Download onze whitepaper nu gratis!

Is de manier waarop jij jouw klanten aandacht geeft minder effectief dan je dacht? Wees gerust, je bent niet de enige. In onze whitepaper genaamd ‘Relatiebeheer als Groeistrategie’, beschrijven wij de essentie van persoonlijk contact binnen relatiebeheer. Verder leggen wij (Team Loyalty) uit hoe ons loyaliteitstraject in zijn werk gaat en hoe jij dit zelf kan oppakken. Profiteer van ruim dertig jaar ervaring en start zelf met het bouwen aan klantenbinding, middels een loyalty programma op maat! Download onze whitepaper nu gratis!

Relatiebeheer als Groeistrategie

  Pas de methode in onze whitepaper nu zelf toe:

 

✓  Versterk de relatie met uw belangrijkste klanten
✓  Bouw aan loyaliteit op een persoonlijke manier
✓  Creëer diverse Up- en Cross-sell mogelijkheden
✓  Onderscheid u nog meer ten opzichte van uw concurrent
✓  Bespaar aanzienlijk op uw relatie- en marketingbudget!