Relatiegeschenken: nuttig of onzin?

Relatiegeschenken: nuttig of onzin?

“Het traditionele kerstpakket heeft zijn mooiste tijd gehad”

Een relatiegeschenk is een middel om de relatie met (zakelijke) klanten te versterken en de aandacht te trekken van potentiële. Het is in de meeste gevallen een artikel bedrukt met het logo van het bedrijf, waarmee de werkgever laat zien dat hij de relatie waardeert.

Relatiegeschenken zijn vooral populair tijdens feestdagen. Maar sluit dit nog aan op de wensen en behoeften van de relatie? Er zijn meer momenten waarop u relaties kunt verrassen. Denk bijvooreeld aan een verjaardag, de zomer, nieuwjaar of vakantie.

Relatiegeschenken: vroeger en nu

De afgelopen jaren heeft een verschuiving plaatsgevonden in de behoefte aan het soort relatiegeschenken. Waar vroeger traditionele kerstpakketten, dranken, geschenkbonnen en pennen nog gewaardeerd werden, geeft de klant tegenwoordig de voorkeur aan originaliteit, duurzaamheid en functionaliteit. Ongeveer de helft van het aantal werknemers in Nederland geeft bijvoorbeeld aan het levensmiddelenpakket niet meer als kerstpakket te waarderen. Tegenwoordig gaat de voorkeur uit naar een bedankje van de werkgever, salarisverhoging, een bonus of nieuwe uitdaging. Een duurzaam relatiegeschenk versterkt niet alleen de relatie, maar ook het imago. Op deze manier laat het bedrijf zien maatschappelijk betrokken te zijn.

Deze ontwikkelingen zijn te wijten aan het groeiende aantal (potentiële) klanten dat relatiegeschenken ontvangt en de toenemende macht van deze (potentiële) klanten. Wanneer een bedrijf wil opvallen, is aandacht voor persoonlijke, originele en creatieve relatiegeschenken een must.

Relatiegeschenken: Het nut of onzin

Relatiegeschenken bieden de mogelijkheid om gericht een boodschap aan klanten over te brengen. De kans dat de gewenste boodschap overkomt hangt af in welke mate het geschenk opvalt en verrast, het geschenk aansluit op het soort relatie, hoe het geschenk in ontvangst wordt genomen en of de klant het geschenk in ontvangst mag nemen.

Een relatiegeschenk verrast en valt op

Het relatiegeschenk moet de verwachtingen van de klant overtreffen. De originaliteit en het moment waarop het geschenk wordt gegeven, beïnvloeden de impact van de boodschap. Let wel: zorg dat het relatiegeschenk de klant niet in verlegenheid brengt, waardoor het gevoel kan ontstaan om een wederprestatie te moeten leveren. Het geschenk moet op de relatie worden afgestemd.

Een relatiegeschenk is persoonlijk, uniek en functioneel

Een persoonsgebonden relatiegeschenk vergroot de kans dat de relatie het geschenk waardeert. Nodig de klant bijvoorbeeld uit voor een wedstrijd van zijn favoriete voetbalclub of voor een optreden van zijn favoriete artiest. Onderzoek waar uw relaties van houden en koppel relatiegeschenken aan hun interesses en behoeften. Deze aanpak zorgt ervoor dat het relatiebudget beter wordt besteed. Relaties zijn kritisch en het relatiegeschenk zal hen op deze manier langer bijblijven.

Een relatiegeschenk creëert een top-of-mind positie

Met een persoonlijk en uniek relatiegeschenk geeft u niet alleen aandacht aan de klant, maar ook om de klant. Hierdoor ontstaat een hechtere relatie en versterkt het gevoel van waardering. Het beïnvloedt in welke mate de relatie het bedrijf aanbeveeld en in hoeverre de relatie een voorkeur geeft aan het merk. Een persoonlijk relatiegeschenk zorgt voor herkenning en herinnering bij de klant en creëert een top-of-mind positie.

Samenvattend

Het soort relatiegeschenk maar ook het moment waarop het geschenk wordt gegeven, bepaalt het succes. Door van de standaard af te wijken onderscheiden bedrijven zich en verstevigen zij hun concurrentiepositie. Met een persoonlijk en uniek relatiegeschenk versterkt u de relatie en vergroot u de kans dat de gewenste boodschap overkomt.

 

Meer informatie over dit onderwerp? Download onze whitepaper hier GRATIS! 

Relatiebeheer als Groeistrategie

  Pas de methode in onze whitepaper nu zelf toe:

 

✓  Versterk de relatie met uw belangrijkste klanten
✓  Bouw aan loyaliteit op een persoonlijke manier
✓  Creëer diverse Up- en Cross-sell mogelijkheden
✓  Onderscheid u nog meer ten opzichte van uw concurrent
✓  Bespaar aanzienlijk op uw relatie- en marketingbudget!