Tikkie Terug: Zo pas je dit succesvol toe in jouw bedrijf
-December 2021-
Tikkie Terug, een nieuwe toepassing voor mobiel bankieren, welke diverse deuren opent voor zakelijke gebruikers van de Tikkie applicatie. Met Tikkie Terug heeft de applicatie van ABN AMRO opnieuw een leidende positie ingenomen in de wereld van online betaalverkeer. Met hun ruim 7 miljoen gebruikers en gemiddeld 370.000 geclaimde ‘tikkies’ per dag (2021), is de betaalapp bijna niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van de Nederlander. Met Tikkie Terug wil het bedrijf zich in eerste instantie richten op diverse segmenten van de zakelijke markt. Maar wij zien na verloop van tijd ook zeker toepassingen voor de consumentenmarkt.
Hoe werkt Tikkie Terug?

Tikkie Terug is in feite de gespiegelde spin-off van de toepassing die iedereen al kent. Wanneer je een ‘gewoon’ tikkie op je smartphone ontvangt, is een link te zien die gecombineerd is met de tekst ‘wil je mij x-euro betalen voor [….]’.
Na het gebruiken van de link, opent de Tikkie Applicatie en kan de ontvanger het openstaande bedrag voldoen. Bij Tikkie Terug werkt dit precies andersom. Want de ontvanger klikt in dit geval op de toegestuurde link, opent de Tikkie App en ACCEPTEERT een betaling in plaats van de voltooiing hiervan. Met andere woorden, met Tikkie Terug kun je een geldbedrag naar de ontvanger overmaken in plaats van terugvragen.
Wist je dat
Tikkie een echt Nederlandse uitvinding is? Sterker nog, de applicatie werkt (tot op heden) niet bij geldstromen via buitenlandse rekeningen.
Als je kijkt naar het Nederlandse succes van Tikkie (7 miljoen gebruikers), moeten we dan concluderen dat dit behoorlijk stereotype-bevestigend is?
De opvatting ‘Nederlanders zijn gierig’ of het Amerikaanse fenomeen ‘Going Dutch’ krijgt ineens een hele andere lading nietwaar?
Wist je dat
Tikkie een echt Nederlandse uitvinding is? Sterker nog, de applicatie werkt (tot op heden) niet bij geldstromen via buitenlandse rekeningen.
Als je kijkt naar het Nederlandse succes van Tikkie (7 miljoen gebruikers), moeten we dan concluderen dat dit behoorlijk stereotype-bevestigend is?
De opvatting ‘Nederlanders zijn gierig’ of het Amerikaanse fenomeen ‘Going Dutch’ krijgt ineens een hele andere lading nietwaar?
Tikkie Terug als zakelijke toepassing
Voor zakelijke toepassingen is Tikkie Terug een fijne uitkomst. Want diverse merken maken regelmatig gebruik van zogenoemde ‘Cashback-acties’. Hier is de functie van Tikkie Terug dan ook specifiek voor op de markt gebracht. Onderstaand een voorbeeld van diverse lopende acties.
TIP: Kijk zelf maar eens in jouw eigen Tikkie-app bij het tabblad ‘acties’.

Door een specifieke code op het product of de kassabon te scannen, wordt er middels de Tikkie-App een bedrag teruggestort op de rekening. Een moderne en creatieve manier om (nieuwe) producten aan te prijzen en in de spotlights te plaatsen. Voor ons bedrijf Team Loyalty wordt dezelfde techniek gebruikt voor een heel andere toepassing.
Tikkie Terug als innovatie
Bij Team Loyalty ondersteunen wij bedrijven bij het opbouwen van loyale klantrelaties. Wij geloven namelijk dat het ware groeipotentieel van bedrijven bij de bestaande klanten ligt. En aangezien bedrijven altijd willen groeien, is effectief relatiebeheer een essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering.
Het loyaliteitsprogramma van Team Loyalty richt zich specifiek op de belangrijkste klanten van bedrijven. Wij onderzoeken klanttevredenheid (en loyaliteit) en nemen de belangrijkste relaties mee in ons evenementenprogramma. De mooiste evenementen zoals sportwedstrijden, restaurantbezoek, concerten, musea en theater zijn onderdeel van dit programma.
De klanten (van onze klanten) worden uitgenodigd voor een evenement op maat, met als doel om waardering te geven voor de fijne samenwerking. Alvorens een uitnodiging wordt verstuurd, doen wij een uitgebreid interesseonderzoek. Hierdoor weten wij precies waar klanten van houden en is elke uitnodiging een schot in de roos!
De toepassing van Tikkie Terug is een welkome innovatie, omdat wij graag een volledig verzorgd evenement willen aanbieden. En daar hoort natuurlijk een eerste rondje bij! Tot voor kort hebben wij altijd gebruik gemaakt van de beschikbare muntjes, tokens en/of (gift)cards, die te besteden zijn aan de bar in het stadion, het circuit, de concertlocatie of het festivalterrein. De opkomst van het Cashless/ Contactloos betalen heeft er echter voor gezorgd dat evenementlocaties deze ‘tijdelijke valuta’ in de ban hebben gedaan. Hier ligt natuurlijk een uitdaging voor ons, omdat wij verwachten dat deze ontwikkeling alleen nog maar door zal zetten.
Snelle PIN-betalingen voorkomen bijvoorbeeld lange rijen bij de muntenuitgifte. Andere voordelen voor de bezoekers zijn dat ze nooit te veel betalen voor een muntje, nooit een tekort aan muntjes hebben en na afloop nooit meer (waardeloze) muntjes over houden. Bovendien is de cashless optie een stuk hygiënischer, wat zeker ten tijde van een pandemie voor de nodige stroomversnelling heeft gezorgd. Daarom denken wij dat het een kwestie van tijd is voordat zelfs de lokale feesttent overstapt op cashless.

Met Tikkie Terug sturen wij de genodigde een SMS en Email met hierin een persoonlijke link. Door hier op te klikken kan de genodigde een zogenoemd ‘Dranktegoed’ accepteren. Dit bedrag wordt vervolgens overgemaakt en de genodigde kan genieten van een rondje van ons. In werkelijkheid is dit rondje natuurlijk aangeboden door onze klant.
Om het uitnodigingsproces te kunnen uitvoeren, heeft Team Loyalty behoorlijk wat klantgegevens in beheer. Het grote voordeel aan Tikkie Terug is dat bankgegevens niet nodig zijn. Deze zijn namelijk ingesteld in de applicatie van de gebruiker en worden hier veilig opgeslagen. Zodra je met geldstromen gaat werken, is een herkenbare en betrouwbare partner natuurlijk essentieel. Het merk Tikkie biedt dit vertrouwen aan de eindgebruiker, waardoor het dranktegoed altijd zijn bestemming zal bereiken.
Over deze specifieke toepassing van Tikkie Terug is mooi artikel geschreven. Deze is te vinden via DEZE LINK.
Tikkie Terug voor de consument
Vooralsnog is de Tikkie Terug functie onderdeel van de zakelijke samenwerkingsverbanden van ABN AMRO. Toch zien wij de cashback-mogelijkheden van Tikkie Terug ook wel werken voor de consumentenmarkt.
Bijvoorbeeld in een verjaardag-situatie waar, vaak op ietwat ongemakkelijke manier, een tientje in de handen wordt gedrukt van de jarige. In Tikkie Terug bestaat er een mobiele oplossing voor dit probleem.
Wellicht dat er met Tikkie Terug ook eindelijk een opvolging kan komen voor de zin ‘Ik wed voor x-euro dat….’, zonder dat de verliezer het excuus kan gebruiken dat hij/zij geen contant geld op zak heeft.
Hoe dan ook, we hebben steeds minder vaak contant geld in onze portemonnee (of überhaupt een portemonnee bij ons). Hier heeft Tikkie vanaf de oprichting al gretig op ingespeeld. Voor Team Loyalty is Tikkie Terug een geweldige innovatie, die het mogelijk maakt om de kwaliteit van onze dienstverlening te blijven waarborgen.
Wat denk jij. Is Tikkie Terug net zo’n blijvertje als zijn gespiegelde grote broer?
Benieuwd geworden naar Team Loyalty?
Plan dan een online demo met ons in!
Kom in contact met onze consultants en ontdek, via een online presentatie, de mogelijkheden voor uw organisatie


U KIEST VOOR ONZE ONLINE DEMO
Ontvang een vrijblijvende introductie voor uw organisatie, middels een heldere online presentatie. Vul hier uw gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact op!

U KIEST VOOR ONZE ONLINE DEMO
Ontvang een vrijblijvende introductie voor uw organisatie, middels een heldere online presentatie. Vul hier uw gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact op!
Recente reacties