FRIS Real People – De samenwerking is tot stand gekomen, vanuit de behoefte om meer structuur aan te brengen in relatiebeheer
Klantenbinding ten tijde van COVID-19. Hans Peter Fris, Managing Director van FRIS | Real People, deelt in deze unieke case-study zijn visie over klantenbinding, tijdens deze schokkende wereldwijde crisis.
FRIS | Real People, heeft als slogan: Echte mensen, Echte resultaten. Sinds 1923 zijn zij uitgegroeid tot één van de grootste zelfstandige beheerders van vastgoed in Nederland. FRIS is een begrip voor tienduizenden particulieren en bedrijven in de regio Groot-Amsterdam dankzij hun totale dienstverlening als makelaar, beheerder, onderzoeker, taxateur en verzekeringstussenpersoon. Wij gaan in gesprek met Hans Peter Fris, over zijn visie op relatiebeheer ten tijde van COVID-19.
Sinds jaar en dag maakt FRIS gebruik van de diensten van Team Loyalty, om (top)relaties te binden aan de organisatie. Deze samenwerking is tot stand gekomen, vanuit de behoefte om meer structuur aan te brengen in relatiebeheer. De uitdaging van Hans Peter, is om het ‘familiegevoel’ van de klant te waarborgen, terwijl dat de organisatie tegelijkertijd steeds groter wordt. ‘Het beste blijven in het onderscheiden, ook met een organisatie waar 90 personen werken’.
‘Het fijne aan de samenwerking met Team Loyalty, is de mogelijkheid om in te spelen op persoonlijk interesses en passies. Dit maakt dat de klant zich oprecht gewaardeerd voelt!’
De uitbraak van het COVID-19 virus, heeft directe gevolgen voor het complete Nederlandse bedrijfsleven. FRIS behoort dan ook zeker niet tot de uitzondering. In haar verschillende business-units, is de groei van onzekerheid duidelijk waarneembaar. De beperkingen met betrekking tot persoonlijk contact (oftewel: Social Distancing) maakt het werk binnen de branche natuurlijk een stuk moeilijker.
Toch is dit voor Hans Peter geen reden om het contact met de klant te laten verslappen. ‘Juist ten tijde van crisis, leer je een relatie pas echt kennen’. Dit maakt de noodzaak voor persoonlijk contact alleen maar groter. Enerzijds om de klant een hart onder de riem te steken, want zij hebben het natuurlijk ook moeilijk. Anderzijds om het persoonlijke contact met de klant (op afstand) te blijven waarborgen’.
COVID-19 brengt wat dat betreft een bepaalde verFRISsing voor Hans Peter. ‘Je keert als het ware weer even terug naar de basisprincipes van relatiebeheer’. Dit is het oprecht en welgemeend aandacht schenken aan de klant. Ook als de wereld voor bepaalde tijd op zijn kop staat!
Ondanks de sociale en economische gevolgen, die FRIS ook zal ervaren in 2020, houdt Hans Peter zijn (door hemzelf genoemde) ‘hobby’ in stand: Het binden van de klant.
‘Mijn beloning zit niet in de courtage, maar in de tevredenheid van mijn klant. Ze moeten het namelijk ook leuk vinden om met mij samen te werken’.
Als gevolg van de COVID-19 crisis, zal Team Loyalty niet in staat zijn om de klanten van FRIS een evenement naar keuze aan te bieden. Dit vanwege de oproep tot social distancing en het afgelasten van evenementen. De oplossing die hiervoor is gevonden, is dat Hans Peter zijn klanten in 2021 juist tweemaal een unieke ervaring zal aanbieden. Dit in de gezamenlijke veronderstelling, dat de waarde van een evenement alleen maar zal gaan stijgen. Juist omdat wij dit met de hele wereld, voor een lange tijd moeten missen.