Sharp Electronics Benelux – Wij waren op zoek naar een originele manier om onze klanten te verrassen en de relatie te versterken
Hoe maakt u relatiebeheer voor uw klant comfortabel, met als doel om continuïteit te realiseren? Wij gaan in gesprek met Peter Hoorn, directeur Sharp Electronics Benelux.
Hoe maakt u relatiebeheer voor uw klant comfortabel, met als doel om continuïteit te realiseren? Wij gaan in gesprek met Peter Hoorn, directeur Sharp Electronics Benelux.
Het maken van kopietjes, het inscannen van documenten en het uitprinten van rapporten; wie heeft er de afgelopen jaren geen gebruik gemaakt van de Multi Functional Printer (MFP)? Of simpel gezegd een printer? Met ruim 95 werknemers is Sharp Electronics Benelux, onderdeel van het Japanse Sharp Corporation, een belangrijke speler in onder andere de verkoop en distributie van deze welbekende business systems. Daarnaast distribueert Sharp via een geautoriseerd dealer netwerk ‘Visual Solutions’ voor de professionele markt en leveren zij kassa’s voor horeca en retail toepassingen.
De producten van Sharp worden om de paar jaar vervangen. Om ervoor te zorgen dat klanten producten van Sharp blijven afnemen, is een goede organisatie en uitvoering van het relatiebeheer nodig. Een belangrijk gegeven waar Sharp haar voordeel uithaalt. Middels een goede dienst- en serviceverlening maakt Sharp het haar klanten zo comfortabel mogelijk. Wij gaan in gesprek met Peter Hoorn, directeur Sharp Electronics Benelux.
Klanten verrassen
Wij waren op zoek naar een originele manier om onze klanten te verrassen en de relatie te versterken. Sharp levert producten die na gemiddeld vijf jaar vervangen worden, waardoor een goede relatie het verschil kan maken in het behoud van klanten en in het aantrekken van nieuwe. Echter, voordat wij met Team Loyalty de handen in één sloegen, deden wij weinig op het gebied van relatiebeheer. Wij verzorgden interne evenementen waar we onze klanten kennis bij brachten over de ontwikkelingen van onze producten en diensten, maar daar bleef het bij.
Het Ajax arrangement
In 1996 ging de samenwerking met Team Loyalty van start. Wij besloten onze klanten uit te nodigen voor voetbalwedstrijden van Ajax. De Amsterdam Arena stond destijds volop in de belangstelling en Ajax was enorm populair. Daarnaast is Sharp in Europees verband erg actief op het gebied van voetbal. Een mooi voorbeeld hiervan is dat Sharp Europa toentertijd hoofdsponsor was van Manchester United. Wij grepen de opening van het toekomstige voetbalhart van Amsterdam aan en zagen het als de ultieme kans om onze klanten een exclusieve ervaring te geven.
Ondertussen is iedere Nederlander wel een keer in de Amsterdam Arena is geweest. Daarnaast is niet iedereen voetballiefhebber en op een gegeven moment is de jeu eraf. Hierdoor besloten we met Team Loyalty op zoek te gaan naar een manier om de samenwerking opnieuw vorm te geven.
Van vaste plekken in de Arena naar uitnodigingen op maat
Wij zijn gestart met een interesseonderzoek, waarbij we de interesses en voorkeuren van onze klanten onderzoeken. Met deze informatie kunnen wij onze relaties op maat uitnodigen. Wij hebben het aantal plaatsen in de Arena verminderd, van acht naar vier plekken, maar willen onze relaties niet te kort doen. Het interesseonderzoek is een perfecte aanvulling, waardoor we op tevreden voet verder zijn gegaan.
In de beginperiode ging er altijd een accountmanager mee. Op advies van Team Loyalty mag tegenwoordig de klant beslissen met wie hij naar het evenement toe gaat. De accountmanager brengt de uitnodiging bij iedere klant langs, zodat het extra contactmoment blijft.
Met een professionele aanpak en een goede voorbereiding heeft Team Loyalty ons de voordelen van haar programma’s laten zien. Vanaf dat moment is het balletje gaan rollen.
Een opkomst van 95%
Momenteel zijn ruim 100 klanten onderdeel van het evenementenprogramma. Iedere klant wordt op basis van de uitkomsten uit het interesseonderzoek gekoppeld aan events, variërend van een popconcert tot wellnessarrangement. Het betreft een doordacht relatietraject, dat bij onze klanten in de smaak valt.
Dankzij Team Loyalty:
• zetten wij het relatiebudget effectiever in
• is de waardering voor ons bedrijf gestegen en daarmee het aantal klanten dat een nieuwe uitnodiging aanneemt
• hebben wij een opkomst van 95% op evenementen gerealiseerd
• zijn wij ontzorgd in het gehele relatiebeheerprogramma
Het uitnodigingstraject verloopt soepel, waardoor wij volledig zijn ontzorgd in planning en organisatie. Ik zie in de waardering van de klanten dat zij onze dienstverlening als zeer positief ervaren en de extra service die zij ontvangen linken met Sharp. Een resultaat waar wij ontzettend tevreden over zijn. Een dergelijke connectie met Sharp is nodig om de relatie met de betreffende partij te kunnen versterken.
Met de uitbreiding van het programma spreken wij een breder publiek aan. Hierdoor zijn meer klanten tevreden en gaan meer klanten op onze uitnodigingen in. Ik merk wel dat we daarin heel specifiek zijn. Doordat de klant bepaalt met wie hij naar het evenement gaat, ziet hij de uitnodiging als een beloning voor de samenwerking.
Een aantal weken geleden stond een klant op het punt om een contract af te sluiten bij één van onze concurrenten. Sharp besloot hem alsnog uit te nodigen voor een evenement. Dankzij de fantastische avond en de enorme waardering voor Sharp heeft hij ervoor gekozen om zijn contract bij Sharp met vijf jaar te verlengen. Een mooi voorbeeld dat laat zien hoe het evenementenprogramma bij onze klanten ontvangen wordt.
Dankzij Team Loyalty hebben wij weinig omkijken naar een stukje dienstverlening dat erg belangrijk is voor het behoud van onze klanten. Tevens blijft een goede klantrelatie een belangrijk aspect in onze business. Wij willen dat onze klanten Sharp blijven zien als een hoogwaardige leverancier van de geleverde producten en diensten, dat wij ons daarin verder ontwikkelen en voorbereid zijn op de toekomst.