Zakelijke evenementen: De grootste faalfactoren!
Zakelijke evenementen organiseren biedt enorm veel kansen om de B2B-relatie te verbeteren. Maar bij welke evenementsvorm haalt u het maximale rendement uit uw investering en tijd?
Zakelijke evenementen organiseren biedt enorm veel kansen om de B2B-relatie te verbeteren. Maar bij welke evenementsvorm haalt u het maximale rendement uit uw investering en tijd? De meerwaarde van het organiseren en/of bezoeken van zakelijke evenementen is over het algemeen bekend. Hier wordt niet voor niets veelvuldig in geïnvesteerd. Dit uit zich in tal van mogelijkheden, zoals seminars, open dagen, jubileumfeesten en netwerkevents. Helaas wordt niet altijd iedereen bereikt of zeggen relaties vlak voor aanvang af. Om hier passend op te kunnen reageren, dient u als organisatie rekening te houden met diverse faalfactoren. Door faalfactoren uit de weg te gaan, bent u weer in staat om effectieve zakelijke evenementen te organiseren, zonder dat er kostbare bedrijfsmiddelen verloren gaan.
Zakelijke evenementen hebben altijd No-show, ondanks de succesfactoren
Klanten en zakenrelaties hebben ieder een andere insteek om te participeren aan uw evenement. Waar de ene persoon actief komt lobbyen, gaat de andere persoon voor het sociale aspect. Overigens zijn er ook relaties die op komen dagen uit beleefdheid of om geen kennis mis te lopen. Onze ervaring binnen verschillende sectoren en branches, leert dat hierdoor de onvermijdelijke ‘no-show’ ontstaat bij zakelijke evenementen.
Doordat relaties uiteenlopende redenen hebben om uw zakelijke evenementen te wel of niet bezoeken, hebben alle evenementsvormen hun eigen succesfactor hebben, maar ook hun eigen risico. No-show ontstaat zodra de agenda van de relatie het niet toelaat of omdat er geen match is met de persoonlijke behoeftes en/of het doel van het evenement. Ook spelen de steeds vaker voorkomende comliance-regelingen, een grote rol bij het ontstaan van No-show. Bedrijven leggen bijvoorbeeld in hun eigen statuten vast, dat leden van een Decision Making Unit (DMU) niet mogen ingaan op een uitnodigingen voor zakelijke evenementen, mits deze plaatsvinden tijdens kantoortijden en met een vakinhoudelijk programma. Hierdoor wordt het steeds moeilijker voor u, of uw accountmanagers, om een relatie uit te nodigen voor een voetbalwedstrijd, bedrijfsbarbecue of golfdag.
Helaas kunt u niet al uw relaties voorzien van het juiste aanbod met één zakelijk evenement. Hierdoor zullen er altijd belangrijke keyaccounts uw uitnodiging afwijzen en haalt u niet het gewenste resultaat uit uw investering. In onderstaand overzicht vindt u de belangrijkste faalfactoren van zakelijke evenementen, met als gevolg dat er jaarlijks voor miljoenen euro’s aan ‘relatiebudget’ verloren gaat.
- Meer dan 10% van de genodigden komt niet opdagen op het evenementen, omdat de agenda het niet toelaat.
- De gewenste keyaccounts zijn niet aanwezig op het evenement vanwege comliance regelingen vanuit hun eigen organisatie.
- Relaties komen niet opdagen omdat het programma niet aansluit op de vakinhoudelijke en/of persoonlijke interesses
- De organiserende partij heeft niet alle genodigden evenveel persoonlijke aandacht kunnen bieden tijdens het evenement, waardoor zij de volgende keer niet zullen participeren.
- Na afloop van het evenement wordt niet inzichtelijk gemaakt wat de persoonlijke ervaring van de relatie is geweest en of zij de volgende keer opnieuw zullen participeren.
Faalfactoren van zakelijke evenementen zijn te voorkomen!
Om toch succesvol te zijn met zakelijke evenementen is het dus belangrijk de klant goed te kennen en om de persoonlijke en vakinhoudelijke interesses in kaart te brengen. Als u hier vervolgens op reageert met een passend evenement, zult u merken dat de no-show daalt en dat u alleen maar effectieve zakelijke evenementen organiseert. Het in kaart brengen van interesses is geen momentopname omdat deze kunnen veranderen na verloop van tijd. Regelmatig onderzoek is dan ook van belang om succesvolle zakelijke evenementen te organiseren.
Het organiseren van passende of meerdere zakelijke evenementen is niet altijd haalbaar voor bedrijven. Dit heeft voornamelijk te maken met budget en tijd. Overigens moet de focus op kwaliteit en tevredenheid op product- en serviceniveau, altijd de boventoon voeren binnen uw relatiebeheer. Welk zakelijke evenementen kunt u dus organiseren om kwaliteit te bieden, met maximale opkomst, binnen uw eigen tijd en budget?
Event Matching
‘Event Matching’ van Team Loyalty zal uitkomst bieden. Met deze methode ontvangen al uw relaties een uitnodiging op maat, op basis van hun eigen vakinhoudelijke en persoonlijke voorkeur. Ook de aanvangsdatum van het evenement wordt gematcht met de agenda van uw relatie, waardoor u geen zorgen hoeft te maken over no-show. Aandacht is het sleutelwoord en Event Matching is de tool tot succes.
Bent u benieuwd wat Event Matching precies inhoudt en voor welke bedrijven wij werken? Dit staat allemaal beschreven in de whitepaper: ‘Meer rendement uit uw relatiebudget’. Download de whitepaper nu gratis en profiteer van ruim dertig jaar ervaring en ontwikkeling!
Ga voor effectieve zakelijke evenementen met de werkwijze van Team Loyalty!