Zakelijke evenementen Team Loyalty

Zakelijke evenementen: De grootste faalfactoren!

Zakelijke evenementen organiseren biedt enorm veel kansen om de B2B-relatie te verbeteren. Maar bij welke evenementsvorm haalt u het maximale rendement uit uw investering en tijd? De meerwaarde van het organiseren en/of bezoeken van zakelijke evenementen is over het algemeen bekend. Hier wordt niet voor niets veelvuldig in geïnvesteerd. Dit uit zich in tal van mogelijkheden, zoals seminars, open dagen,  jubileumfeesten en netwerkevents. Helaas wordt niet altijd iedereen bereikt of zeggen relaties vlak voor aanvang af. Om hier passend op te kunnen reageren, dient u als organisatie rekening te houden met diverse faalfactoren. Door faalfactoren uit de weg te gaan, bent u weer in staat om effectieve zakelijke evenementen te organiseren, zonder dat er kostbare bedrijfsmiddelen verloren gaan. 

Zakelijke evenementen hebben altijd No-show, ondanks de succesfactoren

Klanten en zakenrelaties hebben ieder een andere insteek om te participeren aan uw evenement. Waar de ene persoon actief komt lobbyen, gaat de andere persoon voor het sociale aspect. Overigens zijn er ook relaties die op komen dagen uit beleefdheid of om geen kennis mis te lopen. Onze ervaring binnen verschillende sectoren en branches, leert dat hierdoor de onvermijdelijke ‘no-show’ ontstaat bij zakelijke evenementen.

Doordat relaties uiteenlopende redenen hebben om uw zakelijke evenementen te wel of niet bezoeken, hebben alle evenementsvormen hun eigen succesfactor hebben, maar ook hun eigen risico. No-show ontstaat zodra de agenda van de relatie het niet toelaat of omdat er geen match is met de persoonlijke behoeftes en/of het doel van het evenement. Ook spelen de steeds vaker voorkomende comliance-regelingen, een grote rol bij het ontstaan van No-show. Bedrijven leggen bijvoorbeeld in hun eigen statuten vast, dat leden van een Decision Makin Unit (DMU) niet mogen ingaan op een uitnodigingen voor zakelijke evenementen, mits deze plaatsvinden tijdens kantoortijden en met een vakinhoudelijk programma. Hierdoor wordt het steeds moelijker voor u, of uw accountmanagers, om een relatie uit te nodigen voor een voetbalwedstrijd, bedrijfsbarbecue of golfdag.

Helaas kunt u niet al uw relaties voorzien van het juiste aanbod met één zakelijk evenement. Hierdoor zullen er altijd belangrijke keyaccounts uw uitnodiging afwijzen en haalt u niet het gewenste resultaat uit uw investering. in onderstaand overzicht vindt u de belangrijkste faalfactoren van zakelijke evenementen, met als gevolg dat er jaarlijks voor miljoenen euro’s aan ‘relatiebudget’ verloren gaat.

Zakelijke Evenementen leegstand

Meer dan 10% van de genodigden komt niet opdagen op het evenementen, omdat de agenda het niet toelaat.

De gewenste keyaccounts zijn niet aanwezig op het evenement vanwege comliance regelingen vanuit hun eigen organisatie.

Relaties komen niet opdagen omdat het programma niet aansluit op de vakinhoudelijke en/of persoonlijke interesses

De organiserende partij heeft niet alle genodigden evenveel persoonlijke aandacht kunnen bieden tijdens het evenement, waardoor zij de volgende keer niet zullen participeren.

Na afloop van het evenement wordt niet inzichtelijk gemaakt wat de persoonlijke ervaring van de relatie is geweest en of zij de volgende keer opnieuw zullen participeren.

Faalfactoren van zakelijke evenementen zijn te voorkomen!

Om toch succesvol te zijn met zakelijke evenementen is het dus belangrijk de klant goed te kennen en om de persoonlijke en vakinhoudelijke interesses in kaart te brengen. Als u hier vervolgens op reageert met een passend evenement, zult u merken dat de no-show daalt en dat u alleen maar effectieve zakelijke evenementen organiseert. Het in kaart brengen van interesses is geen momentopname omdat deze kunnen veranderen na verloop van tijd. Regelmatig onderzoek is dan ook van belang om succesvolle zakelijke evenementen te organiseren.

Het organiseren van passenden of meerdere zakelijke evenementen is niet altijd haalbaar voor bedrijven. Dit heeft voornamelijk te maken met budget en tijd. Overigens moet de focus op kwaliteit en tevredenheid op product- en serviceniveau, altijd de boventoon voeren binnen uw relatiebeheer. Welk zakelijke evenementen kunt u dus organiseren om kwaliteit te bieden, met maximale opkomst, binnen uw eigen tijd en budget?

Event Matching

‘Event Matching’ van Team Loyalty zal uitkomst bieden. Met deze methode ontvangen al uw relaties een uitnodiging op maat, op basis van hun eigen vakinhoudelijke en persoonlijke voorkeur. Ook de aanvangsdatum van het evenement wordt gematcht met de agenda van uw relatie, waardoor u geen zorgen hoeft te maken over no-show. Aandacht is het sleutelwoord en Event Matching is de tool tot succes.

Bent u benieuwd wat Event Matching precies inhoudt en voor welke bedrijven wij werken? Dit staat allemaal beschreven in de whitepaper: ‘Relatiebeheer als Groeistrategie’. Download de whitepaper nu gratis en profiteer van ruim dertig jaar ervaring en ontwikkeling!

Relatiebeheer als Groeistrategie

Pas de methode in onze whitepaper nu zelf toe

Versterk de relatie met uw belangrijkste klanten
Bouw aan loyaliteit op een persoonlijke manier
Creëer diverse Up- en Cross-sell mogelijkheden
Onderscheidt u nog meer ten opzichte van uw concurrent
Bespaar aanzienlijk op uw relatie- en marketingbudget!
Gratis Downloaden

Resultaten waar wij trots op zijn

90%

Opkomst op evenementen

91%

Respons op onderzoek

25%

Besparing op relatiebudget

8.9

Waardering voor evenementen

99%

Neemt een nieuwe uitnodiging aan

100%

Ontzorging

Om ondanks talloze (faal)factoren toch succesvol te zijn, met zakelijke evenementen, is het belangrijk om de klant goed te kennen en om de persoonlijke en vakinhoudelijke interesses in kaart te brengen.

Casio BeneluxHoe spreekt u succesvol de waardering uit richting uw klant, in een razendsnel veranderende markt? Casio Benelux, Watch Division benut de mogelijkheden optimaal .

Case study | Casio Benelux 

“Ik ben al meer dan de helft van mijn werkende leven verbonden aan het merk ‘Casio’, je kunt dus gerust zeggen dat dit horlogemerk een plek in mijn hart heeft. En in mijn huis uiteraard, want daar komt geen ander horlogemerk naar binnen, dat zul je begrijpen.”

Aan het woord is de heer Erik Velthoven, Senior Sales Manager van Casio Benelux, Watch division. We zijn met hem in gesprek over de keuze om samen te werken met Team Loyalty. Hierbij praten we over het ondernemerschap, over wat belangrijk is om overeind te blijven in de steeds veranderende (“en interessante”) markt en over zijn respect voor de diverse relaties van hun bedrijf; “Dan bedoel ik de juweliers die, net als veel retailers, vaak langdurig hard werken en van wie ook nog veel wordt gevraagd op het gebied van ondernemerschap en creativiteit.”

Draagvlak creëren

“Mario Janssen van Team Loyalty heeft ons al een aantal jaren geleden benaderd om te praten over de unieke werkwijze van Team Loyalty. Maar op dat moment vonden we nog niet voldoende draagvlak binnen onze organisatie”. Door snelle verandering in de horlogemarkt met verschuivingen van offline naar een omnichannel omgeving beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was. We wilden graag een manier vinden om onze relaties op een natuurlijke, intrinsieke manier aan ons te binden. Team Loyalty biedt daarin voldoende handvatten.

Door snelle verandering in de horlogemarkt (…) beseften wij dat de klassieke aanpak van “wij bedenken iets leuks dat past voor allemaal” niet meer van toepassing was_aldus Erik Velthoven

Onvergetelijk

Kijk, het is wel zo dat men over het algemeen enthousiast reageert,  wanneer we een relatie meenemen naar de formule 1, wat wijsponsoren. Zelfs de mensen die in eerste instantie niets hebben met racen reageren wel verheugd op een dag waarin ze volledig in de watten zijn gelegd. Maar dat gevoel ebt dan ook weer snel weg. Het raakt niets op gevoelsniveau. En juist dat menselijk aspect binnen deze manier van benaderen blijkt zo belangrijk en onderscheidend. Zo is het Team Loyalty bijvoorbeeld gelukt om voor een waardevolle relatie van ons kaartjes te bemachtigen voor André Rieu. Ze waren uitverkocht maar Mario kon ze wonderbaarlijk genoeg nog regelen. Voor deze relatie was dit letterlijk een droom die uitkwam. Hij heeft dit evenement met zijn vrouw bezocht. Zonder dat wij daar bij waren. En mede juist daardoor is dit niet alleen voor de relatie een onvergetelijke moment. We hebben zo veel enthousiasme en waardering gekregen dat dit, ook voor onze collega’s, positief doorwerkt.

Langdurige kwaliteit

Ook bij ons raakt dat de juiste snaar. Want persoonlijke aandacht met ruimte voor de mens is voor Casio heel belangrijk. Dat is iets waar wij in geloven. We ontwikkelen alles zelf en leveren daarmee langdurige kwaliteit. We zijn geen modemerk en niets aan ons is wat dat betreft vluchtig. En op die manier willen we dan ook staan voor onze relaties.

We kiezen heel bewust, vanuit zowel marketing als sales, op een aanpak gericht op de lange termijn. Zo zijn we gestart met een duidelijk beeld van hoe onze relaties zich aan ons verbinden. Dit gebeurt met behulp van o.a. de Net Promoter Score (NPS) uitgevoerd door Team Loyalty. Zo werd en blijft het voor ons inzichtelijk in welke relaties we stap voor stap willlen investeren.

Betrekkelijk klein klantenbestand

Casio heeft een selectief klantenbestand en dat blijkt juist interessant. Bij een compact klantenbestand is het goed mogelijk om meer informatie uit respondenten te krijgen met kwalitatief onderzoek. Hierbij ontstaat de kans om uitgebreid door te vragen en om de onderzoeksvraag verder uit te diepen.

Juiste relatie aan je weten te binden 

Door de snelle digitale ontwikkelingen merken we dat we ons niet hoeven te richten op een uitbreiding van ons klantenbestand. Het is veel interessanter om de juiste relaties aan je te binden en samen verder te bouwen. Om saamhorigheid te creëren en te doen wat bij ons past. Daar ligt onze toekomst. En dan komen er als vanzelf ook voor mij nog veel meer jaren bij waarin ik verbonden blijf met dit fantastische merk. Daar teken ik voor!”